Gå videre til innhold
Siri Nodland gir til sin hjertesak i sitt testament. Hun oppfordrer flere til å gjøre det samme. Foto: privat.

Siri testamenterer til Alzheimerforskning

– Jeg ønsker å fordele mine verdier til barna mine, og i tillegg testamentere en gave til noe som gagner hele samfunnet, sier Siri Nodland (54).

Hun har valgt å gi en arvegave til Nasjonalforeningen for folkehelsens forskning på Alzheimer.
– Pappa har Alzheimer. Det har blitt en hjertesak for meg å bidra til å løse Alzheimer-gåten etter at jeg har sett med hvordan pappas sykdom har påvirket både han og hele familien, sier Nodland.

Nodland jobber som generalsekretær i Norges Innsamlingsråd, og oppfordrer flere til å støtte ideelle organisasjoner som har et stort samfunnsansvar i Norge. Gaver fra private givere er avgjørende for mange organisasjoner for å kunne fortsette sitt arbeid. En gave gitt i ett testament er derfor en viktig tilleggsinntekt.

Snakk med arvingene
Mange vet ikke at de kan gi en arvegave til en organisasjon eller en hjertesak, og samtidig ivareta sine nære og kjære i sitt testament.
- Kun en av ti skriver testament i Norge i dag. Flere bør skrive testamente for å unngå konflikter hos arvingene i etterkant, sier Nodland.

Hun tok den vanskelige praten med sine barn før hun skrev testament. Barna reagerte utelukkende positivt på at hun ønsket å gi en arvegave til en organisasjon.

Vil få flere til å skrive testament
Norges Innsamlingsråd og 40 av deres medlemsorganisasjoner er nå ute med informasjonskampanjen Det gode testament. Den består av praktiske tips om hvordan man skriver testament, og hvordan man snakker med sine nære om arv.

– Vi ønsker å ufarliggjøre prosessen rundt det å skrive testament, og skape en bevissthet om mulighetene man har. Vi er ikke på jakt etter å ta arven fra noen, men kun opplyse om muligheten til å inkludere din hjertesak hvis du ønsker, sier Nodland.

Hun får støtte av advokat Jacob Winderen Lindegaard. Han applauderer Nodlands gave til Nasjonalforeningen.

– Å etterlate seg verdier til en organisasjon er en raus og flott ting å gjøre. Da er det ekstra viktig å vite hvordan man skriver testament for at det skal være juridisk gyldig. Ved å skrive et testament sikrer du at dine ønsker blir ivaretatt. Når man tar samtalen med sine nærmeste, sikrer man også forståelse og aksept for valget man har tatt, sier Winderen Lindegaard.

Kategorier

Norges Innsamlingsråd er en interessepolitisk og faglig aktør som bistår norske organisasjoner og institusjoner som regelmessig skaffer midler til sin virksomhet gjennom innsamlinger.

Formålet vårt er å arbeide for bedre rammebetingelser og en høyere anseelse for organisasjoner som arbeider med innsamling.

Det gjør vi ved å være et talerør overfor myndigheter og leverandører og ved å arbeide for økt kompetanse, bærekraftige inntektsskapende aktiviteter og ved å fremme etiske god innsamling.

Rikke Solberg

Kommunikasjonsansvarlig +47 41 57 20 20

Velkommen til Fundraising Norge!

Fundraising Norge (tidligere Norges Innsamlingsråd) er en interessepolitisk og faglig aktør som bistår norske organisasjoner og institusjoner som regelmessig skaffer midler til sin virksomhet gjennom fundraising.

Fundraising Norge
Øvre Slottsgate 3