De nye xHD3-radarerene er Garmins første magnetronmodeller som tilbyr gjennomsnittlig skanning,  sammen med forbedret målstørrelsesbehandling og forbedrede sanne ekkospor.
De nye xHD3-radarerene er Garmins første magnetronmodeller som tilbyr gjennomsnittlig skanning, sammen med forbedret målstørrelsesbehandling og forbedrede sanne ekkospor.

Garmin GMR xHD3-serien

Garmin lanserer i dag åpne radarer i GMR™ xHD3-serien, som kombinerer høyoppløste radarbilder i kombinasjon med den nyeste plattformteknologien for å gi trygghet, tydelige bilder og yteevne på et nytt nivå til båtførere og fiskere.

xHD3-serien er de første Garmin-magnetronradarene, med gjennomsnittlig skanning som bidrar til å filtrere ut sjøstøy og forstyrrelser på skjermen for å vise forbedrede, konsistente mål.
Ved bearbeiding av målstørrelse benyttes pulsutvidelse for å optimalisere objektformer på skjermen for bedre tolkning i alle skalaer, og sanne ekkospor som viser et historisk "spor" av båter som er ute på vannet, fjerner relativ bevegelsespåvirkning for raskt å identifisere bevegelige mål og potensielle kollisjonstrusler.

"Vi bygger videre på grunnlaget for våre tidligere åpne radarer og legger til flere premium funksjoner som vil appellere til alle båtførere. Enten du er på sjøen i flere dager, fisker langt fra kysten eller bare er på dagsturer, gir Garmins nye xHD3 åpne radarer et utrolig klart bilde av hva som er der ute, maksimerer situasjonsforståelsen og gir deg trygghet hver gang du forlater kaien", forteller Dan Bartel hos Garmin.

Havet kaller

Den nye radarserien GMR xHD3 er tilgjengelig med 4, 12 eller 25 kW, og har en vindstyrkeklassifisering på 100 knop1. 4- eller 6-fots antennene leverer på et nytt nivå for å gi trygghet, tydelige bilder og yteevne til båtførere og fiskere. Radarene har rotasjonshastigheter på 24 og 48 rpm for rask oppdatering, med rekkevidde fra 20 meter og opptil 72 nautiske mil (4kW-modeller) eller 96 nautiske mil (12- og 25kW-modeller).

For fiskeentusiaster vil xHD3 radarene, med automatisk forsterking av signal fra fugler og forhåndsinnstilt funksjon for å finne flokker av fugler på vannoverflaten, ofte gi en indikasjon på hvor fisken kan være. Radarenhetene er støysvake og pålitelige.

Navigasjon i krevende forhold

Natt eller dag, tåkete eller klart vær. Uansett værforhold kan båtførere trygt begi seg ut på sjøen. Med funksjon for dobbel rekkevidde med overlay i GMR xHD3-serien, er det mulig for en enkelt antenne å gi delt skjerm og side-ved-side-bilder på en kompatibel kartplotter med uavhengige innstillinger for både kort og lang rekkevidde. Et radaroverlay kan også legges til oppå navigasjonskart for å tydelig se eventuelle forskjeller mellom kartet og hva radaren ser2. Det kan også settes opp en sikkerhetssone hvor man får varsler på kompatible kartplottere. Når varsel er aktivert, kan denne funksjonen varsle båtfører når et objekt kommer innenfor et definert område rundt fartøyet.

GMR xHD3 radarer er tilgjengelige på lager og selges til veiledende priser fra kr 74.100,- til kr 141.300,-. For mer informasjon, les mer på Garmin.no

1 4 kW-versjoner krever ekstrautstyr (selges separat) for en vindstyrke på 100 knop.

2 Krever en retningssensor, selges separat.