Garmin inReach Mini 2

Garmin inReach Mini 2

Garmin lanserer inReach® Mini 2, en robust og liten satellittkommunikasjonsenhet, med toveis kommunikasjon og SOS-nødsignal1via satellittnettverket Iridium. Enheten leveres med opptil 30 dager batteritid2, GPS-navigasjon, sporing- og sikkerhetsfunksjoner med TracBack og Garmin Explore™ Mobile app kompabilitet. Om uhellet oppstår kan man via en SOS-nødknapp aktivere meldinger, som sendes direkte til det døgnåpne Garmin IERCC nødsenteret, hvor profesjonelle nødmannskaper besvarer og koordinerer hjelpeaksjoner.

“For friluftsentusiasten, eventyreren eller seileren er inReach Mini 2 perfekt. Enheten er en sikker kommunikasjonsmulighet, uavhengig av mobildekning og gir mulighet for toveis kommunikasjon med venner og familie uansett hvor man befinner seg», forteller Dan Bartel hos Garmin. «Ved uforutsette situasjoner er det også en trygghet å vite at man via enkle tastetrykk får umiddelbar respons. Under redningsaksjoner vil nødetatene holde kontakten via inReach Mini 2 helt frem til man er reddet».

Utvidet batteritid

Uansett om man er på land, i luften eller ute på havet kan inReach Mini 2 brukere benytte enheten i opptil 14 dager med kontinuerlig sporing i standardoppsett med 10 minutters sporingsintervall. For å utnytte batteritiden mer kan oppsettet endres til 30 minutters intervall2. Er enheten fulladet og avslått kan inReach Mini 2 ligge klar til bruk med batterikapasitet for opptil 1 år. I bil, båt eller fly kan dette eksempelvis være aktuelt som del av et nød-kit.

Sikkerhet og navigasjon

Når inReach Mini 2 er aktiv sporer enheten automatisk turen og lagrer et «brødsmulespor» langs ruten. Mister man oversikten på hvor man er, kan TracBack vise veien tilbake til start. Enheten leveres med et elektronisk kompass og støtter i tillegg til de tradisjonelle GPS-satellittnettverkene også GALILEO, QZSS og BeiDou. Dette gir rask posisjonering og mer nøyaktig sporing enn tidligere.

inReach Mini 2’s intuitive brukergrensesnitt, gir mulighet for å sjekke værvarsler og sender tekstmeldinger raskere enn tidligere. Det nye «quick view» moduset gjør også at brukere kan scrolle raskere gjennom menyer enn på forrige modell. Den høyoppløste skjermen kan settes opp med valgfrie widget’er, slik at man kan se ønsket informasjon på en bedre måte.

Garmin kompatibilitet

inReach Mini 2 kan pares med mer enn 80 ulike Garmin enheter, inkludert marine kartplottere, veinavigasjonsenheter, flynavigasjonsprodukter og smartklokker. Når kompatible enheter er paret, kan brukere enkelt se meldinger, besvare disse, starte og stoppe sporing – og ved uforutsette hendelser – aktivere interaktive SOS-varsler direkte fra tilkoblet enhet.

Brukere kan utvide både navigasjon- og kommunikasjonsmulighetene med inReach Mini 2, ved å laste ned Garmin Explore Mobile applikasjonen. Denne app’en er utviklet for utvidet bruk av kart og sporing. Ved tilkobling til kompatibel smarttelefon eller nettbrett, kan brukere raskt få tilgang til funksjoner som tekstmeldinger, oppdatert værinformasjon, nedlasting av kart, analysere tidligere turer og benytte den nye Course Creator for å planlegge nye turer. Ved å starte navigeringen i Explore Mobile appen, vil inReach Mini 2 automatisk starte rutenavigering når man er på tur.

Del turen i sanntid

inReach Mini 2 brukere kan dele turene virtuelt, enten via inReach MapShare™ eller ved å sende GPS koordinatene via sms meldinger. Venner og familie kan også sende meldinger til den som er på tur, slik at man alltid kan holde kontakten.

Alltid tilgjengelig

Takket være SOS-nødknappen på inReach Mini 2, kan brukere raskt varsle om det oppstår uforutsette hendelser og en nødsituasjon krever rask hjelp. Når et SOS er sendt til Garmin International Emergency Response Coordination Center (IERCC), besvarer profesjonelle nødmannskaper og igangsetter nødvendige tiltak for redning. IERCC tar videre kontakt med lokale redningsetater og holder kontakt med brukeren helt til redning er utført. Det tas også kontakt med de nødkontaktene som er registrert av brukeren.

inReach Mini 2 er liten og kompakt, 10 x 5 cm, og veier 100 gram. Enheten er vanntett i henhold til IPX7 standard3.
Enheten leveres med de nyeste funksjonene i Garmins velkjente familie av produkter for global satellittnavigasjon og selges til veiledende utsalgspris på kr 4 599,-

For å kommunisere med inReach Mini kreves det ett abonnement. Det finnes flere ulike av disse, som tegnes månedsvis eller per år. Ulike type tjenester inngår i abonnementet avhengig av valgt type. Garmin tilbyr satellittabonnement som gjelder for alle modeller av inReach.

Les mer: https://www.garmin.com/nb-NO/p...

1 Krever et aktivt satellittabonnement. Bruk av satellittkommunikasjonsenheter kan være begrenset eller forbudt i enkelte juridiksjoner. Brukeren har selv ansvar for å etterfølge gjeldene lovgivning der enheten skal brukes.

2 Avhengig av innstillinger på enheten.

3 Les mer på Garmin.com/waterrating