Garmin lanserer et nytt produktsortiment for terrengkjøretøy – Tread, PowerSwitch og BC 40

Garmin lanserer i dag nye produkter for de med terrengkjøretøy. Med den robuste Tread, en GPS-navigasjonsenhet for terrengkjøretøy med Group Ride Tracker, Garmin PowerSwitch, en kompakt digital tilkoblingsboks, og BC 40, et trådløst kamera med rørbrakett, kan man begi seg ut i terreng og skog med firehjuling eller snøscooter og kjenne seg trygg, uansett vær- og føreforhold.

Ved kjøring i utfordrende terreng er den vanntette1 og lyssterke GPS-navigatoren Tread, med en fargesterk 5.5 tommers skjerm, et nyttig hjelpemiddel på turen. For kjøring sammen med flere gir Treads Group Ride Tracker2 mulighet for å følge hverandre og se posisjon også der det ikke er mobildekning. Med Garmin PowerSwitch kan kjøretøyets 12V-tilbehør styres via Tread, hvor lys, luftkompressorer, differensialsperrer og annet kan kontrolleres via skjermen. Garmins trådløse kamera BC 40 viser omgivelsene og ulike hindre på navigasjonsskjermen, dermed er det enklere å planlegge kjøringen. Kameraet festes enten på rørfester, flate overflater eller veltebur og pares med Tread.

”Garmin gjør en sterk entré på markedet for terrengkjøretøy, med robuste produkter som er spesialdesignet for de behovene entusiaster innen terrengkjøring har”, forteller Dan Bartel hos Garmin.
”Med Garmins nye serie av produkter for terrengkjøring kan man kjenne seg trygg og ha muligheten til å kontakte andre”.

Trådløst tilkoblet

Ute i terrenget er Treads VHF-system – som omtales som Group Ride Tracker – en løsning som gjør at man i sanntid kan spore posisjonen for opptil 20 førere i en gruppe. Posisjon vises i kartet på Tread skjermen, samtidig kan det sendes preprogrammerte meldinger til de andre i gruppen. Det er også mulig å pare Tread med et kompatibelt headset, eller hjelm, via Bluetooth® for trådløs kommunikasjon. I tillegg kan Tread pares med Garmins satellittkommunikasjonsenhet inReach3, som gir mulighet for toveis-meldinger, tilgang til værvarsler og mulighet for å sende SOS-beskjeder om man befinner seg på steder uten mobildekning. Med den nye Tread mobilappen4 er det også enkelt å importere og eksportere GPX-filer, få tilgang til værvarsler i sanntid, smartvarsler og synkronisering av turdata mellom enheter.

Se omgivelsene

Tread leveres med detaljerte kart for Europa, Afrika – inklusive Tracks4Africa – og Midt-Østen. Det er også mulig å laste ned flere kart, eksempelvis for Nord- og Sør Amerika, Australia og New Zealand via Garmin Express. I tillegg kan man laste ned høyoppløste satellittbilder fra BirdsEye via WiFi, uten abonnement.

Frihet til å velge

Med Garmin PowerSwitch er det enkelt. Styr kjøretøyets 12-volts tilbehør via Tread5, eller kompatibel smarttelefon6, slik det passer underveis. PowerSwitch boksen leveres med 6 utganger på opptil 30 ampere, om man har behov kan man koble til opptil fire svitsjer på Tread. Denne værbestandige1 digitale svitsjen gir mulighet for å tilpasse virtuelle strømbrytere med etiketter, ikoner og grupper.

Et våkent øye

Fest det trådløse kameraet BC 40 på kjøretøyet og se omgivelsene på navigasjonsskjermen. Kameraet leveres med batterikapasitet på opptil 3 måneder på en lading og leverer høyoppløste bilder med rekkevidde på opptil 13 meter. Kameraet er robust og værbestandig1.

Tread selges til veiledende utsalgspris på kr. 8 399.-
Garmin PowerSwitch selges til veiledende utsalgspris på kr. 5 999.-
BC 40 med rørbrakett selges til veiledende utsalgspris på kr. 1 799.-
Group Ride Tracker selges til veiledende utsalgspris på kr. 2 229.-

For mer informasjon, les mer på www.garmin.no

1Vanntett i henhold til IPX7. Les mer på Garmin.com/waterrating.

2Gruppesporing er tilgjengelig for førere som bruker en Tread-navigasjonsenhet, og kun førere med en slik enhet kan spores. Tilkobling til kjøretøyets strømtilførsel kreves for gruppesporing. Det er ulike lover i alle land for bruk av radiotilbehør. Det er opptil brukeren å holde seg oppdatert og følge gjeldende lands lover.

3Kjøpes separat. Aktivt satellittabonnement kreves for inReach-enheten. Bruk av satellittkommunikasjonsenheter kan være begrenset eller forbudt i enkelte jurisdiksjoner. Brukeren har selv ansvar for å kjenne til og etterfølge all gjeldende lovgivning i land der enheten skal brukes4Før man bruker denne funksjonen, må man laste ned Tread-appen på en kompatibel smarttelefon som er utstyrt med Bluetooth-teknologi, ha en aktiv mobiltelefondekning og parkoble med Tread-navigasjonsenheten.

5Les mer på Garmin.no for kompatibilitet.

6Krever bruk av Garmin PowerSwitch-app lastet ned på en kompatibel enhet og parkoblet med den digitale Garmin PowerSwitch-svitsjen.