Garmin MSC 10 maritimt satellittkompass

Garmin MSC 10 maritimt satellittkompass

Garmin lanserer i dag det maritime satellittkompasset MSC™ 10 med multibånd GNSS-mottaker og et integrert AHRS-system som gir nøyaktig GPS-kursinformasjon også under høy hastighet.

”Garmin var først ute med å levere mottakere og antenner som støtter posisjonering med multibåndsteknologien GNSS. Vi er stolte over å kunne fortsette å levere innovativ teknologi til våre kunder, i dag med det maritime satellittkompasset MSC 10”, forteller Dan Bartel hos Garmin. ”MSC 10 er et avansert navigasjonsverktøy som ikke påvirkes av magnetiske forstyrrelser. Dermed vises nøyaktig kursinformasjon, også i krevende værforhold”.

Ved å benytte både L1 og L5 GPS-frekvenser, sammen med støtte for flere GNSS-systemer (GPS, Galileo1, GLONASS og BeiDou1) gir MSC 10 overlegen posisjonsnøyaktighet og en kursnøyaktighet innenfor 2 grader2. En posisjonsoppdateringshastighet på 10Hz gir bedre og mer detaljert sporingsinformasjon. MSC 10 er i tillegg konstruert slik at den eliminerer magnetiske forstyrrelser som kan påvirke kursnøyaktigheten.

MSC 10 er enkel å innstallere og kan benyttes som primær sensor for kurs og posisjon i flere ulike systemer, også autopilot. I tillegg til kursinformasjon gir MSC 10 også pålitelig informasjon om båtens helling, rulling og vertikale bevegelse i sjøen – også i grov sjø – som vises på kompatibel Garmin kartplotter via NMEA 2000®-nettverket. I ekstreme situasjoner, om man mot formodning mister satellittsignalet, går MSC 10 sømløst over fra GPS-basert til magnetometerbasert kurs3.

MSC 10 er sertifisert i henhold til NMEA 2000 og er kompatibel med et stort utvalg av Garmins kartplottere, inklusive den prisbelønte GPSMAP® 8400/8600-serien, den nye GPSMAP 7x3/9x3/12x3-serien og de knappestyrte kartplotterne i GPSMAP 10x2/12x2-serien. MSC 10 forventes å være på lager i Mai, til en veiledende utsalgspris på kr. 10 699,-
Les mer på www.garmin.no for mer informasjon.

1Støttes når dette er tilgjengelig

295% nøyaktighet innenfor 3 meter