Garmin® Descent Mk1

Garmin® Descent Mk1

Schaffhausen, Sveits/ 31. oktober 2017 — Garmin presenterer Descent™ Mk1 - en avansert, intuitiv og elegant GPS-dykkecomputer med fargeskjerm og posisjonsreferanse slik at dykkeren enkelt kan merke dykket. Descent™ Mk1 gir dykkeren muligheten til å planlegge dykket, i tillegg kan historikk og referanser enkelt lastes opp og deles med andre via Garmin Connect Mobile App. Appen er koblet til Garmins online nettsted, Garmin Connect. Descent™ Mk1 er fullspekket med avanserte funksjoner for dykkeren, flere ulike dykkemodus, 3-akset kompass og dykkedata, samt multisport funksjoner, pulsmåling på håndleddet og ulike aktivitetsprofiler ved bruk over vann.

«Uansett hvilken type dykker du er, Descent™ Mk1 er en dykkecomputer du bør kjøpe,» forteller Marcus Bjärneroth som er nordisk markedssjef hos Garmin. «Descent™ Mk1 er utviklet av dykkere - for dykkere som elsker å finne nye eventyr.»

Allsidig GPS-dykkecomputer

• Funksjonsrik og avansert GPS-dykkecomputer med et elegant klokkedesign og en
    lyssterk 1,2-tommers fargeskjerm
  • Innebygde sensorer som 3-akset kompass, gyroskop og barometrisk høydemåler.
  • GPS og GLONASS lar deg markere posisjonene på overflaten der du starter og avslutter dykket.
  • Descent viser informasjon som dybde, tid, opp- og nedstigningstempo, gassblandinger, temperatur, sikkerhetsstopp, deco-stopp med mer.
  • Støtte for dykking på luft, nitrox og trimix. Descent støtter også fridykking (apnea).
    Planlegg dykkene dine direkte på enheten.
  • Dykkerlogg der du kan lagre og lese data fra opptil 10 000 dykk. Du kan også dele dykk på nett via Garmin Connect™ og den tilhørende mobilappen.
  • Leveres med Elevate™-pulsmåling på håndleddet med multisport-aktivitetsprofiler, ytelsesmålinger og smartvarsler.
  • Dobbelttrykk på skjerm for å bla i mellom visninger ved bruk av tykke hansker
  • Batterilevetid: opptil 21 dager i klokkemodus, 12 dager i smartklokkemodus, 40 timer i dykkemodus og 20 timer i GPS-modus.

Mens dykkeren er under vann, sørger den anerkjente Bühlmann ZHL-16c-algoritmen for å holde dykkeren innenfor dykkegrensene sine. Valgbare lyd- og vibrasjonsvarsler gir informasjon og trygghet gjennom hele dykket. Man kan justere hvor konservativ computeren skal være.

Descent Mk1 har svært nøyaktig GPS- og GLONASS-satellittsporing for navigering på overflaten, i tillegg til et komplett sett med ABC-sensorer (høydemåler, barometer og kompass). Den tydelige kompasskjermen er også tilgjengelig for bruk under vann.
For bruk med tykke hansker i norske og kalde farvann, kan man enkelt dobbelttrykke på skjermen for å få rask tilgang til kompasset og andre data, det er selvfølgelig også mulig å bruke funksjonstastene.

I tillegg til det komplette utvalget av dykkecomputer-funksjoner, har Descent Mk1 også de samme funksjonene for trening, friluftsliv og navigasjon som på de populære og avanserte fēnix multisport-klokkene. Se en rekke fysiologiske nøkkeltall, løpsdynamikk, treningsmåling og mye annet, hold oversikt over treningsstatistikk, mål fremgangen og unngå skader. Det medfølger også forhåndsinstallerte aktivitetsprofiler for blant annet svømming, løping, sykling, fotturer, skiturer, roing og stående padling. Man får også ulike funksjoner for tidtaking, rundetelling og sporing på kart. For ekstra motivasjon, kan man også laste ned avanserte treningsøkter og -planer til enheten fra Garmin Connect.

Descent Mk1-dykkecomputeren er laget av førsteklasses materialer og er tilgjengelig i to utgaver – med ramme i rustfritt stål og klokkerem i behandlet silikon, eller med ramme i titan og rem i DLC-belagt titan. Begge modellene har avansert GPS- og GLONASS-navigering, via en EXO™-antenne i rammen, noe som gir bedre satellittmottak i krevende omgivelser (sammenlignet med kun GPS). Den lyssterke Garmin Chroma Display™ fargeskjermen med høy oppløsning og LED-bakgrunnsbelysning sørger for god lesbarhet under alle lysforhold, både over og under vann. Begge modellene er ekstra motstandsdyktige mot riper takket være et svært sterkt, kuppelformet safirglass. Med QuickFit™ løsning, for raskt skifte av armband, kan dykkeren enkelt skifte armbåndsremmer, både korte og lange størrelser om det er behov for bruk med eller uten dykkerdrakt. Ekstra remmer finnes tilgjengelig og kan kjøpes som tilbehør. Descent™ Mk1 er vanntett ned til 100 meter iht EN13319 standard.

Descent™ Mk1 er forventet å være tilgjengelig på lager i Q4 2017 og selges til en anbefalt utsalgspris fra kr. 9.999.- for standard modellen eller kr. 14.999.- for Premium modellen.

Les mer: https://explore.garmin.com/nb-NO/descent/