Garmin® fēnix® 5 Plus

Garmin® fēnix® 5 Plus

Garmin presenterer idag fenix 5 Plus-serien, neste generasjon GPS-multisportklokker med innebygde TOPO-Active kart, musikklagring, Garmin Pay™ kontaktløs betalingsløsning og håndleddsbasert Pulse Ox Acclimation1, som gir en oversikt på både puls og blodoksygenmetning. fenix 5S Plus, fenix 5 Plus og fenix 5X Plus er designet for idrettsutøvere og eventyrere. Klokkene er robuste og finnes i størrelser fra 42-51 mm. Fenix 5S Plus leveres med en 1,2-tommers skjerm og er nesten 20% større enn fenix 5S, noe som passer godt for smalere håndledd. fenix 5X Plus er Garmins første enhet med en sensor for håndleddsbasert Pulse Ox Acclimation, som måler puls-oksygen-akklimatisering. Ved anstrengende fjellturer og ved stigninger, kan man med denne funksjonen lese av oksygensmetning i blodet, og vurdere hvordan kroppen reagerer på den tynnere luften som er i høyden.

– Vi er stolte av å kunne tilby nye spennende funksjoner i vår mest avanserte GPS-multisportklokke noensinne, forteller Marcus Bjärneroth som er Nordisk Markedsdirektør hos Garmin.
– En klokke fra Garmin er mye mer enn ett treningsverktøy. Fullspekket med ulike funksjoner, som er til hjelp hele døgnet, fra daglig aktivitetsmåling til trening og friluftsliv, til å hjelpe deg med betaling via Garmin Pay når du skal handle. En Garmin klokke er ett smykke du med fordel kan benytte døgnet rundt.

Alle klokkene i Plus-serien leveres preprogrammert med TOPO-Active kart for navigasjon og sporing. Disse kartene og Garmins populære Trendlines™ rutefunksjonalitet, som allerede benyttes i Edge sykkelcomputere, gir turforslag basert på Garmin Connect™-data. I Connect er millioner av kartlagte stier og spor allerede kartlagt av andre Garmin brukere, slik at brukeren kan følge de sporene som er populære i området.

Med en klokke i fenix 5 Plus-serien kan man høre på favorittspillelister uten å ha med telefonen. Man kan enten laste ned offline spillelister fra utvalgte musikkavspillingstjenester2 eller laste ned musikkfiler fra egen datamaskin. Klokken kan lagre opp til 500 sanger, når spillelisten er lastet over i klokken er det enkelt å koble til kompatible Bluetooth®-hodetelefoner.

Samtlige klokker i Plus-serien inneholder Garmin Pay funksjonalitet, som er en kontaktløs betalingsløsning3, hvor man registrerer bankkort og betaler via kompatibel bankterminal ved hjelp av klokken. På denne måten kan man eksempelvis betale for drikke under løpeturen selv om man ikke har med seg lommeboken.

– Vi ser at flere og flere etterspør smarte kontantløsninger både for sikkerhetens og bekvemmelighetes skyld. Mange av våre aktive kunder vil utføre sine daglige aktiviteter som løping, sykling eller golf og samtidig ha en smidig betalingsløsning uten å ha med seg penger og telefon når de trener, avslutter Marcus Bjärneroth.

fenix 5 Plus leveres også med en ny funksjon, ClimbPro. For idrettsutøvere som liker å trene i kuperte områder gir dette en oversikt over terrenget som venter, samt for prestasjon under stigning. ClimbPro analyserer strekningens høydeprofil, avstand og høydeøkning for hvert stigningssegment. Under turen vet man derfor hele tiden hvor langt man er fra neste stigning og hvor krevende denne vil bli. Funksjonen viser gjennomsnittelig stigning, avstand og gjenstående stigning slik at man kan beregne hvordan man bør porsjonere kreftene. Utover denne funksjonen er fenix 5 Plus-modellene fullspekket med sofistikerte treningsfunksjoner som kan overvåke form og prestasjon. Se for eksempel fysiologiske verdier og løpsdynamikk for å spore treningsstatistikk, måle fremgang og finjustere formen. For å automatisk vurdere den nyeste treningshistorikken vises treningsstatus som indikerer om man er overtrent, opprettholder eller topper formen.

Via Garmin Connect kan klokken skreddersys med et stort antall ulike widgets, datafelter, urvisere og ulike apper. Tilkoblet kompatibel smarttelefon4 vises telefonanrop, sms, e-post og annet på klokkeskjermen. I tillegg kan man enkelt endre stil på klokken ved hjelp av kompatible QuickFit®-armbånd (kjøpes separat). Disse finnes tilgjengelig i silikon eller titan og byttes enkelt uten hjelp av verktøy.

Alle fenix 5 Plus leveres med multi-network satelittmottak, som inkluderer både GPS-, GLONASS- og Galileo satellittmottak. Dette for å ha bedre mottak i mer krevende miljøer hvor det ikke er fri sikt mot himlen som for eksempel i tett skog, vanskelig terreng eller byer.

fenix 5 Plus-serien produseres i høykvalitets materialer og er robuste for å tåle tøffe utfordringer. Fenix 5 Plus og 5X Plus leveres både i rustfritt stål og titan. Alle modellene leveres med Garmin Chroma fargeskjermer med LED-bakgrundsbelysning og enkelte modeller kan også fås med safirglass . Alle modeller er vanntette ned til 100 meter5. fenix 5S Plus leveres med opptil 7 dager batterilevetid i smartklokkemodus og 11 timer i GPS-modus, fenix 5 Plus med opptil 12 dager i smartklokke-modus og 19 timer i GPS-modus. Fenix 5X Plus leveres med opptil 20 dager i smartklokkemodus og 33 timer i GPS-modus, ved bruk av UltraTrac modus kan dette forlenges opptil 70 timer. Batterilevetid avhenger av brukerinnstillinger og av ulike funksjoner som eksempelvis musikk.

fenix 5 Plus-serien beregnes å være på lager og tilgjengelig i juli 2018.
For mer informasjon, les mer: garmin.com/fenix

1 Dette er ikke ett medisink apparat; se Garmin.com/ataccuracy. Funksjonen Puls Ox er ikke tilgjengelig i alle land.

2 Kan kreve ett premiumabonnement av en tredjeparts musikktjenesteleverandør.

3 Fungerer med bankkort fra ulike banker, les mer på nettsiden garmin.com/garminpay/banks

4 Når tilkoblet med kompatibel smarttelefon. Les Garmin.com/ble for mer informasjon.

5 Les mer på Garmin.com/waterrating for mer informasjon.

6 Avhenger av brukerinnstillinger og ønsket oppsett av funksjoner.