Pulsmåling under vann med Garmins klokker

Pulsmåling under vann med Garmins klokker

Å måle pulsen med klokke når man trener på land er i dag nesten en selvfølgelighet. Med Garmins nye oppdatering slipper du nå også pulsbelte når du svømmer.

Garmin lanserer en ny innovativ funksjon for noen utvalgte klokker i sine mest populære serier av treningsklokker. Etter en softwareoppdatering kan du nå måle pulsen1 på håndleddet også under vann. De modellene som gir deg mulighet til å aktivere den optiske måleren for svømming er fenix 6-serien, Forerunner 245/245 Music, Foreunner 945, vivoactive 4/4S, venu og Legacy Hero-serien.

Svømmefunksjonalitet siden 2009 – nå kommer pulsmålingen:

Garmin har i 30 år utfordret og støttet de som vil utfordre seg selv. Allerede i 2009 ble svømmeinteresserte sportsutøvere, f.eks. triatleter, tilbudt en klokke med svømmefunksjon, Forerunner 310 XT. Og i 2012 ble Garmin Swim lansert. Med den kom funksjoner som registrering av distanse, hastighet og svømmestil, noe som nå er standard i de fleste Garmin-klokker. Nå er det på tide å ta neste steg og måle pulsen under vann med klokkene.

Smidig og effektivt

VM-svømmeren Emma Igelstrøm forteller om hvorfor hun har nytte av denne funksjonen:

• Som svømmer ønsker jeg meg minimalt med utstyr. Å måle pulsen under svømming krevde tidligere et spesielt pulsbelte som kunne kjennes ubehagelig rundt brystet, spesielt ved høy puls. Pulsmåling på håndleddet er nå nesten like presist som rundt brystet. Puls er veldig interessant å måle når man trener. Ikke minst under svømming og nå er det enklere en noensinne å få tak i korrekte data.

Jonas Nilsson, KAM Nordic Watch Market i Garmin kommenter:

• Vi har flere klokker med vann- eller undervannsfunksjoner og ser at interessen er stor for moderne smartklokker med apper og smartfunksjonalitet under overflaten.

Det er bare en oppdatering som skal til

For å få tilgang til pulsmåling under vann på din klokke trengs det kun en softwareoppdatering. Dersom klokken din er koblet med Garmin Connect-appen på din smarttelefon skjer oppdateringen automatisk. Om du vil hente oppdateringen direkte kan du laste den ned til din datamaskin på Garmin Express og manuelt installere oppdateringen. Garmin Express finner du her.

1Les mer om pulsmåling under vann.

1Nøyaktighet ved aktivitetsmåling