Geberit har redusert miljøpåvirkningen sin med 17,1 prosent på ett år

Geberit har redusert miljøpåvirkningen sin med 17,1 prosent på ett år

I Geberits nye bærekraftsrapport fremheves de betydelige grepene sanitærprodusenten har tatt for å redusere påvirkningen sin på miljø og CO2-utslipp.

Bærekraftsrapporten er en del av sanitærprodusentens årsrapport for 2022. Rapportens nøkkeltall viser at:

• Geberits absolutte miljøpåvirkning sank med 17,1 prosent i 2022. I samme periode økte valutajustert nettoomsetning med 4,8 prosent. Miljøbelastningen i forhold til valutajustert nettoomsetning (økoeffektivitet) gikk derfor ned med 20,9 prosent.
  • Siden integreringen av den energikrevende porselensproduksjonen i 2015 har økoeffektiviteten forbedret seg med 56,8 prosent.
  • Sammenlignet med året før var det en betydelig reduksjon på 18,1 prosent i absolutte CO2-utslipp, som overgikk selskapets mellomlangsiktige mål om å redusere utslippene med 5 prosent per år.
  • Siden 2015 har vannforbruket i produksjonen gått ned med 22,4 prosent.

*UBP = Eco-points in accordance with the Swiss Ecological Scarcity Method (version 2021)

Har redusert vannforbruket

Gjennom årene har Geberit lansert en rekke innovative produkter som har hatt en betydelig innvirkning på miljøet, inkludert redusert vannforbruk.

Geberit bruker økodesigntilnærmingen for alle nydesignede eller redesignede produkter for å sikre at de samsvarer med prinsippene for bærekraft gjennom hele livssyklusen. Produktene er også grundig vurdert og forbedret når det gjelder vannforbruk.

Et av Geberits kjernefokusområder er forsiktig bruk av vann, både når det gjelder forbruket i produksjonen og i bruksfasen. Produkter som Geberit sisterner med dobbeltskyll og skyll-og stopp-funksjon, har bidratt til at vannforbruket ved nedskylling har gått ned med rundt 80 prosent siden 1952 – fra 70 til 14 liter pr. person pr. dag.

Takket være produkter som Geberits dobbeltskyll og skyll-og-stopp-funksjon har forbruket av toalettvann blitt redusert med rundt 80 prosent siden 1952, fra 70 til 14 liter pr. person pr. dag.

Sikter mot enda større prestasjoner

– Som en betydelig aktør i denne bransjen har vi ansvaret for å innovere og introdusere nye løsninger til markedet. Selv om 2022 bød på utfordringer for mange selskaper, forpliktet vi oss til bærekraftstrategien vår og overgikk målene vi hadde satt oss. Dette inspirerer oss bare til å sikte mot enda større prestasjoner i fremtiden, sier Tor Martin Garsjø. administrerende direktør i Geberit.

Fremover har Geberit satt seg nye bærekraftsmål. Med den nye CO2-strategien er Geberits mellomlangsiktige mål en CO2-reduksjon på 5 prosent per år sammenlignet med valutajustert nettoomsetning, tilsvarende en reduksjon på 80 prosent i relative CO2-utslipp innen 2035 sammenlignet med referanseåret 2015.

Hele rapporten kan leses på engelsk her.

Slik måler vi

Det sveitsiske føderale miljøkontoret etablerte Ecological Scarcity Method – også kjent som UBP-metoden (Eco-points, eller økopoeng) – i 1990. Den ble sist oppdatert i 2021. Den vinner nå popularitet i land og selskaper utenfor Sveits.

Denne metoden gir bedrifter en måte å ta beslutninger basert på miljøpåvirkningen av deres produkter, bedrift eller økonomi. Den bruker en punktskala for å presentere virkningen, og tar hensyn til utslipp, ressursbruk og avfall i økopoeng (UBP). Metoden tar for seg utslipp til luft, vann og jord og ressurser som energi, vann og arealbruk, samt avfall.

Vektingen av metoden er basert på miljøpåvirkningens skadelighet, sammenlignet med en referanseverdi, samt avstand fra tillatt grense og stoffenes skadelighet. Metan er mer skadelig enn CO2, og stoffer som forårsaker skade selv i små mengder vektlegges mer enn de som kun gir problemer i høye doser.

Om Geberit

Den globalt opererende Geberit Group er en europeisk leder innen sanitærprodukter. Geberit opererer med en sterk lokal tilstedeværelse i de fleste europeiske land, og gir unik merverdi innen sanitærteknologi og baderomsporselen. Produksjonsnettverket omfatter 26 produksjonsanlegg. Konsernet har hovedkontor i Rapperswil-Jona, Sveits. Med rundt 12 000 ansatte i omtrent 50 land, genererte Geberit en nettoomsetning på CHF 3,4 milliarder i 2022. Geberit-aksjene er notert på SIX Swiss Exchange og har vært inkludert i SMI (Swiss Market Index) siden 2012.

Katharina Sølvberg

Head of Marketing i Geberit Norge +47 982 68 196

Geberit er ledende innen sanitærteknologi og baderomsporselen, både foran og bak veggen i baderommet.

Den globale aktøren Geberit Group er europeisk markedsleder innen sanitærprodukter. Geberit opererer med en sterk lokal tilstedeværelse i de fleste europeiske land, og gir unik merverdi når det gjelder sanitærteknologi og baderomsporselen. Produksjonsnettverket omfatter 26 produksjonsanlegg. Konsernet har hovedkontor i Rapperswil-Jona, Sveits. Med rundt 11 000 ansatte i omtrent 50 land, genererte Geberit salg på 3,1 milliarder CHF i 2023. Geberit-aksjene er notert på SIX Swiss Exchange og har vært inkludert i SMI (Swiss Market Index) siden 2012.

Luhrtoppen 2
1470 Lørenskog