Årets avlstatuett ble gitt til Bente og John Oskar Muri for NR Muri-P. Datter Ingrid Muri var tilstede for å motta prisen

Årets prisvinnere i Geno

Selveste avlsstatuetten for 2023 gikk til oppdretterne Bente og John Oskar Muri fra Ørskog for oksen 12297 NR Muri-P.

Prisen deles ut på Geno sitt årsmøte og går til oppdretter av den beste norskfødte eliteoksen, som er vedtatt brukt i foregående kalenderår. I år gikk den till NRF-oksen 12297 NR Muri-P. Oksen hadde 54 i samla avlsverdi da den ble tatt ut som eliteokse i juni 2023. Det er en kolla okse som er veldig sterk på melk i tillegg til gode verdier for lynne, jurhelse, jur og klauvhelse. Far til oksen er 12114 Hagemoen-P og morfar er 11967 Svartbekk.

Avlsstatuetten 2023 ble tildelt for oksen 12297 NR Muri-P.

Favorittokse fra Sunnmøre

Bente og John Oskar Muri driver et melkebruk i Ørskog i Ålesund kommune, hvor de har løsdriftsfjøs med litt over 50 melkekyr. Og med et gjennomsnitt på rett rundt 10 000 kg i produksjon, har disse oppdretterne flere gode resultater å skilte med. Oksen 12297 NR Muri-P er en favoritt hos mange, og særlig har han en høy stjerne hos Geno sin salgssjef i Amerika.

Populær i utlandet

Etter at 12297 NR Muri-P var ferdig brukt i Norge ble det eksportert ca 5000 doser til Færøyene, Polen, Storbritannia, USA, Italia og Frankrike i 2023. Oksen er populær, og produserer fortsatt for det internasjonale markedet.

Les mer om årsmøtet i Geno på www.geno.no/nyheter

NRF-oksen 12297 NR Muri-P var den beste eliteoksen i 2023. Den kommer fra Ørskog og oppdretterne er Bente og John Oskar Muri. Foto: Turi Nordengen, Geno.

Eksportprisen ble tildelt Line Borgerud Skøien og Ole Hjerpaasen som oppdrettere av NR Skoien. Line og datter Esther var tilstede under tildelinge.

Eksportprisen 2023

Line Borgerud Skøien og Ole Hjerpaasen fra Hølen i Østfold er oppdretterne til en stor eksport-stjerne. NRF-oksen 12222 Skoien er kjent for mange, både i inn- og utland. Over 80 000 doser er solgt totalt fra Skoien, og har solgt særlig godt i USA, men er også å finne i Sør-Amerika, Asia, Oseania og Europa.
I fjor var det også 12222 NR Skoien som ble hedret med avlsstatuetten, så oppdretterne er vant til oppmerksomheten til avlsstjerna. Skoien hadde 58 i avlsverdi da den ble tatt ut som eliteokse i mai 2022 og har vært oppe i hele 61 i avlsverdi på det meste. Oksen har en fantastisk egenskapsprofil. Han har gode verdier på nesten samtlige egenskaper og utmerker seg spesielt på melk, jur og bein. Oksen får mye oppmerksomhet når det er internasjonale gjester i det nye oksefjøset på Store Ree, og produserer fortsatt for det internasjonale markedet. Far til Skoien er 12027 Storflor og morfar er 11876 Alm.

Nortura sin kjøttpris til beste NRF-okse ble tildelt Skretting Ku DA ved Tommy Skretting

Norturas kjøttpris 2023

Årets kjøttpris går i år til en okse som er resultat av embryo, og er et godt bevis på hvordan satsningen på embryo gir gode resultat. 12322 NR Elgane-P-ET er en kollet okse, som har veldig gode verdier på både kjøtt og melk.

Oksen er tilgjengelig som noen av de få i alle produktvarianter, og er nettopp plukket ut som aktuell ny profilokse for internasjonale markeder.

Det vil bli distribuert omkring 12.000 doser i det norske markedet.

Oppdretter Skretting Ku DA har på kort tid levert to flotte toppokser, hvor 12322 Elgane er den ene, og 12328 Vestre-P er allerede også en toppokse klar for de internasjonale markeder. Så her er det bare å følge med på gode okser fra Skretting Ku DA.

Styreleder i Geno, Vegard Smenes, overrakte prisen for Beste NRF-kvige 2023 – HR Samdrift DA ved Brit-Ellen Bøhn og Ole Andreas Hodnungseth

Beste elitekvige 2023

Årets beste elitekvige, Fjelldokka-PP, har hatt god konkurranse. Ikke minst siden hun var en av hele fire kvigekalver som ble kjøpt fra samme oppdretter, HR Samdrift DA i Gol, i løpet av 2023! Samdriften har virkelig gode resultat å vise til. Og alle kvigekalvene har de også kjøpt tilbake etter embryoproduksjon. De har da vært drektige, og blitt mjølkekyr i besetningen.

Elitekviger er benyttet til embryoproduksjon, og har dermed produsert godkjent embryo for frysing. Kviga kan være etter semin og embryo.

Rangeringa blir gjort etter samlet avlsverdi. Dersom flere kviger ender på samme avlsverdi, skilles de med desimaler. Vedtak om tildeling av pris for beste NRF-elitekvige blir gjort etter første avlsverdiberegning i januar (påfølgende år).

Fjelldokka-PP har en avlsverdi på 51, og en homozygot kolla. Hun veldig gode verdier på melk, hastighet og jur.

Geno SA er et samvirkeforetak eid av 7 700 norske storfebønder. Hovedoppgavene er avlsarbeid og utvikling av NRF-populasjonen (Norsk Rødt Fe) samt å tilby inseminering av kyr og kviger over hele landet og tjenester i tilknytning til dette. NRF-kua er i verdenstoppen når det gjelder egenskaper som fruktbarhet, helse og livskraft i kombinasjon med god melkeproduksjonsevne. Det er stor etterspørsel etter NRF-sæd fra hele verden og selskapet eksporterer til over 30 land.