Ny karantenestasjon for kalver gir et løft for dyreflyten og smittesikkerheten i Geno

Godt oppmøte og god stemning da den nybygde karantenestasjonen på Sletten i Lillehammer ble åpnet 30. mars. Investering i de nye kalvefjøsene gir et løft for dyreflyten og smittesikringen i Geno.

Investeringen av to nye karantenefjøs har en kostnadsramme på kr 20 mill. Dette er et ledd i å bedre dyreflyten i Geno og med det øke avlsframgangen ytterligere.

Et løft for fleksibel dyreflyt

Formålet med å investere i den nye karantenestasjonen er å øke biosikkerheten. Det vil si at smittesikringen blir bedre ved at det bli seks ukers karantene før kalvene tas inn til testingsstasjonen på Øyer.

Vi kan nå ha avlsstasjonsstatus både på testingsstasjonen i Øyer og avlsstasjonen på Store Ree i Stange. Dette vil gi oss stor fleksibilitet for hvordan vi planlegger flyten av dyr i forsyningskjeden.

Vi reduserer generasjonsintervallet

Med den nye karantenestasjonen for kalver kan okser og kviger som er klare på Øyer flyttes direkte inn i produksjon på Store Ree. Tidligere måtte produksjonsklare dyr mellomlande ca 6 uker i karantene på Ringsaker. Nå slipper vi å bruke tid på dette og avlsmaterialet fra våre flotte okser og kviger kan leveres raskere til kundene.

Med dette tiltaket kan Geno sikre bonden en raskere avlsframgang for det bærekraftige avlsmålet for NRF, som igjen vil gi bedre økonomi for bonden.

Åpning i solskinn og rundt 80 fremmøtte

I kaldt vær, men med god varme fra vårsolen ble karantenestasjonen på Sletten høytidelig åpnet med taler, snorklipping og korsang fra kulturskolen i Øyer. Blant de rundt 80 fremmøtte var det naboer, Geno-ansatte, tillitsvalgte og representanter fra byggefirma samt andre gjester.

A_pning_av_Sletten_Karantenestasjon_-_Foto_Turi_Nordengen-38.jpg

Ordfører i Øyer, Jon Halvor Midtmageli, stod for snorklippingen da karantenestasjonen ble høytidelig åpnet 30. mars 2023. Margrete Nøkleby i Geno holder snoren. Foto: Turi Nordengen.

A_pning_av_Sletten_Karantenestasjon_-_Foto_Turi_Nordengen-19 (2).jpg

Geno ønsker velkommen inn i det nye kalvefjøset som ennå ikke er tatt i bruk og dermed var åpent for visning. F.v. Styremedlem Gunn Randi Finstad, driftskoordinator for dyreflyt Hallstein Holen og administrerende direktør Kristin Malonæs. Foto: Turi Nordengen.

A_pning_av_Sletten_Karantenestasjon_-_Foto_Turi_Nordengen-22.jpg

Omvisning i det nye fjøset. Foto: Turi Nordengen.

Styrelederne_foto Ingunn Nævdal (2).jpg

Styreleder Vegard Smenes og tidligere styreleder i Geno, Jan Ole Mellby inspiserer det største av de to nye kalvefjøsene på Sletten karantenestasjon. Foto: Ingunn Nævdal.

Se opptak av åpningen med snorklipping og taler.

Geno SA er et samvirkeforetak eid av 7 700 norske storfebønder. Hovedoppgavene er avlsarbeid og utvikling av NRF-populasjonen (Norsk Rødt Fe) samt å tilby inseminering av kyr og kviger over hele landet og tjenester i tilknytning til dette. NRF-kua er i verdenstoppen når det gjelder egenskaper som fruktbarhet, helse og livskraft i kombinasjon med god melkeproduksjonsevne. Det er stor etterspørsel etter NRF-sæd fra hele verden og selskapet eksporterer til over 30 land.

Margrete Nøkleby

Leder forsyningskjede 97713367