Ny undersøkelse - Prisene svir og nå vil mange kjøre mindre

1 av 3 vil kjøre mindre

Høye drivstoffpriser kan bety mindre kjøring – sjekk kjørelengde og spar tusener

En fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos for Gjensidige viser at 33 prosent av alle bilistene vil kjøre betydelig mindre som følge av ekstremt høye drivstoffutgifter.

- Svarene er ikke overraskende, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. Han tror det er naturlig at mange reagerer på de høye prisene som i perioder har ligger opp mot 25 kroner literen. Skal vi tro ekspertene, vil prisene kunne holde seg rekordhøye også fremover, forteller Voll.

Slankere lommebok

Ved siden av rekordhøye drivstoffutgifter, har også prisen på strøm, dagligvarer og mye annet skutt i været og ikke gjort det noe lettere for folk flest. Selv om elbiler dominerer salgsstatistikkene, består fremdeles bilparken av 2,3 millioner personbiler (85 prosent) på fossilt brennstoff.

- Det kan det være lett å glemme, sier Voll som påpeker at dette vil påvirke lommeboken for mange - i lang tid fremover.

Full tank

- Prisene går opp og ned varierer veldig fra dag til dag. Et tips kan være å fylle tanken helt full når prisen er «lav, og etterfylle på rimelige dager. I et eksempel erfarte Voll at pumpeprisen på to ulike stasjoner rett etter hverandre varierte med nærmere 4 kroner literen. Da kan det virkelig være mye å spare på en tom tank, sier han

Riktig kjørelengde ?

- Kjører du mindre kan det påvirke forsikringspremien. Derfor er det viktig med en årlig gjennomgang med forsikringsselskapet. Færre kilometer i året kan bety lavere pris, sier Voll. Over noen år kan dette blir flere tusenlapper spart, sier Voll.

Han vil likevel advare mot å sette kjørelengden for lavt. Det er heller ikke mulig å endre kjørelengden tilbake i tid, avslutter Voll.

Slik unngår du å betale for mye eller få mindre igjen ved skade:

• Hold rede på når det er hovedforfall på bilforsikringen
  • Kontroller gjerne hvor langt du har igjen midt i forsikringsåret og juster ved behov

-----------------------------------------------------------------------------------------

Spørsmålet i undersøkelsen:

Drivstoffprisene øker voldsomt i disse dager. I hvilken grad vil dette påvirke hvor mye du kjører?

24 prosent svarer i stor grad. 9 prosent svarer i meget stor grad

Undersøkelsen er gjort blant rundt 500 personer over 18 år og som selv kjører bil.

Når vi sammenligner de med inntekt under 500.000 kroner svarer dobbelt så høy andel med høy inntekt (over 800.000 kroner) at de IKKE vil la bilen stå.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Pressekontakt for lokalmedier i Buskerud, Vestfold, Telemark, Agder, Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal + 47 906 98 473

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Forsikring, Pensjon og Sparing. Pressekontakt for lokalmedier i Follo og Østfold +47 907 87 449

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434