150 skademeldinger etter Gyda

Pr. 13.1 kl 2200 har Gjensidige mottatt rundt 150 bygningsskader etter Gyda.

- Vi anslår at det kan dreie seg om rundt 5-600 skader totalt for hele forsikringsbransjen, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Trøndelag er hardest rammet med rundt halvparten av alle skadene etterfulgt av Møre og Romsdal.

- Det er vannet som har skapt størst problemer. Flom- og vannskader står for over 60 prosent av skadene. Overvann fra terrenget har kommet inn i bygninger, bekker og elver har gått over sine bredder, samt tilbakeslag fra avløp, sier Eklo
En god del skader på grunn av kraftige vindkast er det også meldt om.

- Erfaringsmessig er det etterslep på skademeldingene i forbindelse med slike uvær. Det er først når vannet har trukket seg tilbake og folk har fått tid til å se etter eiendommene sine at en ser det reelle skadeomfanget, sier Eklo, som forventer at antallet vil øke en del i løpet av dagene som kommer.

I tillegg til bygningsskadene kommer eventuelle skader på kjøretøy, båter og andre ting.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2020, mens sum eiendeler utgjorde 118 milliarder kroner.