Gyda har gitt mange boligeiere vann i kjelleren (illustrasjonsbildet er hentet fra en tidligere hendelse)

80 skader etter Gyda så langt

Gjensidige har fått meldt rundt 80 skademeldinger i forbindelse med Gyda. De forventer at antallet øker utover dagen og kvelden.

- Det er flest skader på grunn av oversvømmelser i kjellere, flom og tilbakeslag fra avløpsnett, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

De fleste skadene er meldt inn fra Trøndelag og Møre- og Romsdal.

Forsikringsselskapet har også mottatt en god del stormskader. I tillegg til dette kommer eventuelle skader på andre ting enn bygninger, for eksempel kjøretøy.

- Tatt i betraktning av mye vind, de store nedbørsmengdene og snøsmeltingen over et stort område, er det faktisk færre skader enn fryktet. Men, vi får se hva dagen bringer, Gyda har ikke gitt seg enda. Vi forventer en god del flere henvendelsene utover ettermiddagen og kvelden og har full beredskap for å raskest mulig hjelpe kundene som får trøbbel i uværet, sier.

En vannskade koster i gjennomsnitt mellom 50 000 og 100 000 kroner. En innredet kjeller kan derimot koste opp mot en halv million kroner å reparere etter vannskade.

- Uværet har vært varslet i god tid på forhånd og det ser ut til at folk har forberedt seg godt, noe som vil ha stor betydning for hvor mange skader som meldes inn, sier Eklo.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2020, mens sum eiendeler utgjorde 118 milliarder kroner.