Se og bli sett - Arne Voll, syklende kommunikasjonssjef i Gjensidige

Bilister sliter med å se «usynlige» syklister

Å sykle er mer populært enn på lenge, men mange syklister kan for bilistene være «usynlige» i trafikken. 8 av 10 bilister sier de har blitt blendet av motlys og lav sol, og mange av dem har oversett syklister.

- Det å sørge for å bli sett i trafikken er viktig hele året, men ekstra viktig nå når dagene blir kortere og kveldene mørkere. Det sier Arne Voll som er sykkelentusiast og kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Voll synes det er rart at mange velger vekk rimelig sikkerhetsutstyr som lykter og lyse klær. Selv bruker han sykkellykt hele året for å være sikker på å bli sett.

En undersøkelse som er gjennomført av Ipsos for Gjensidige viser at hele 80 prosent av bileierne har opplevd ubehagelige situasjoner på grunn av motlys og lav sol.

– En typisk situasjon er da at de overser syklister. Det er selvsagt bilfører sitt ansvar å ikke kjøre på noen og være ekstra varsom overfor myke trafikanter, men trafikken er et samspill og vi må hjelpe hverandre til å unngå ulykker, sier Voll.

Han har selv opplevd flere nestenulykker på sykkeltur og bruker gode lykter, både foran og bak. I tillegg prøver han å bruke godt synlige sykkelklær.

- Syklister må selvfølgelig velge selv, men det er ingen tvil om at sterke farger er mer synlig enn om en kler seg i helt mørke klær på en svart sykkel, sier Voll.

Hvert år blir flere skadet i sammenstøt mellom bil og sykkel. Ofte er det bare tilfeldigheter som gjør at det går bra.

- Ta det med ro, vis hensyn til andre syklende, kjøretøy og myke medtrafikanter. Er en i tillegg godt synlig, ligger alt til rette for en trygg og god sykkeltur, avslutter Voll.

Dette er kravene til lys og refleks *

1. Ved sykling i mørke, skumring eller ved dårlig sikt/vær skal det foran på sykkelen være lykt med fast gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som gir blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkelen ha lykt med fast eller blinkende rødt lys. Dette gjelder ved sykling på «alminnelig beferdet» veg eller område.
  2. Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt.
  3. Lyktene skal være festet på sykkelen.
  4. Det skal være rød refleks bak.
  5. På begge sidene av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Dersom sykkelen har klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene.
  6. Refleksene skal være av godkjent type. En må i utgangspunktet gå ut fra at det som selges som «sykkellykt» er i tråd med kravene.

Å bruke klær med neonfarger og refleks er nesten like viktig for å bli sett som lys. Klær med sterke farger øker også synligheten betraktelig i dagslys.

Foreldre må ta ansvar for at barna har sikkerutstyret i orden.

*Fakta hentet fra Lovdata https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119?q=forskrift%20om%20krav%20til%20sykkel

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.