En "god" illustrasjon av hva som skjer etter styrtregn. Det må rives, ryddes, tørkes og repareres før rommet kan tas i bruk igjen, og det kan ta flere måneder.

Farevarsler for nedbør: Dette skjedde i kjellerne

Gjensidige har registrert flere skademeldinger etter nedbøren det siste døgnet.

- De typiske skaden er kjellere som er fylt med vann, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Vann har kommet inn i bygninger via grunnen, men også vann via utette tak og vegger. Det er 20 skademeldinger så langt, og det forventes noen flere.

- Men tatt i betraktning de mange farevarslene som har vært for styrtregn den siste tiden, har dette hittil gått bra, sier han. Rysstad viser til at styrtregn er uforutsigbart med tanke på hvor det treffer og også mengden.

- Men når det først "smeller" kan styrtregn føre til omfattende og svært kostbare skader, spesielt når det slår til i tett befolkede områder, sier han. Snittskade for denne type hendelse varierer mellom 50-100 000 kroner. Bare en kjeller kan koste en halv million å pusse opp.

Dette bør du gjøre før uværet

• Rens takrenner, avløpsrør og utvendige sluk og drenrister
  • Sjekk at dører og vinduer er godt lukket
  • Pass særlig på kjellervinduer
  • Flytt ting opp i etasjene hvis du frykter vanninntrengning i kjelleren
  • «Kloss opp» gjenstander hvis du ikke kan flyttes, dvs. plasser klosser under gjenstandene slik at de kommer høyere opp fra gulvet
  • Følg med mens styrtregnet pågår, f.eks. at du sørger for at vannet renner bort fra boligen og ikke samler seg inn mot vegg, kjellertrapper m.v. og på den måten renner inn i boligen.

Dette kan du gjøre etter regnværet

• Meld skade raskt og enkelt på nett
  • Sjekk om vann har trengt inn i boligen
  • Om du finner lekkasjer, prøv å fjerne vann og tette midlertidig
  • Sjekk båten, kanskje må den lenses eller fortøyninger og kalesjer må justeres
  • Meld fra til forsikringsselskapet om skader – vær forberedt på unormal ventetid da det kan være mange som skal melde fra

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.