En mobiltelefonforsikring kan gjelde på ulike områder, som reise og innbo.

Flere tusen mobiltelefoner har gått tapt i ferien

Gjensidige har registrert 4 000 skademeldinger på mobiltelefoner fra nordmenn i sommer.

Det er fortsatt fullt kjør hos forsikringsselskapet, og flertallet av sakene gjelder nordmenns innenlandsferie. Skadebehandler Lene Hasler har hendene fulle.

- Aller mest er det mobilen som får unngjelde, sier Hasler. Hun har gått gjennom de siste sakene som er meldt på mobiltelefoner.

- Veldig mange har mistet mobilen i bakken, enten fordi de glapp mobilen selv eller fordi de ble dultet til, forteller hun.Et godt råd er å bruke en god skjermbeskytter.

Her er noen kundehistorier:

En av bargjestene har mistet ølglass på mobilen min. Mobilen fikk skjermskade og fungerer ikke lenger.

Mistet mobilen på betonggulv.

Min sønn på 1 år knuste skjermen på telefonen.

Ble skumpet på stranda så jeg mistet telefonen i vannet, tok den fort opp å prøvde å tørke den, men skjermen er ødelagt.

Under spriting av hender glapp mobilen ut av hendene og rett i betonggulvet.

Ødelagt skjerm grunnet fall i bakken.

Telefonen ramlet ut av håndveske, skjermen knuste.

Noen dultet i meg mens de gikk forbi og mobilen datt ut av handa og ned trappen.

Mobilen falt i vannet på hytta. Sluttet å fungere.

Fjelltur. Sto i ei steinur og skulle ta bilde. Falt og mistet telefonen, knuste glass/display.

Båt kantret. Båt forliste og telefon er helt død etter at jeg havnet i sjøen.

På fisketur i en elv.. Skled på glatt sten, og datt i elva. Mobiltelefon ble ødelagt.

En mobiltelefonforsikring kan gjelde på ulike områder, som reise og innbo.

- Ta kontakt med ditt selskap for å se hvilken forsikring som bør brukes. I noen tilfeller kan det være overlapp på hvilken dekning du bør benytte deg av, sier Hasler. Selskapets rådgivere kan hjelpe til med dette.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.