I første omgang skal Gjensidige utplassere 3 containere og 12 skaphengere. (Illustrasjonsfoto)

Forsikringsselskap utplasserer depoter med utstyr før flommen

Gjensidige skal utstasjonere containere med pumper og tørkeutstyr for å være best mulig rustet når flomtoppen nærmer seg.

- Utstyret plasseres i områdene Drammen, Hamar og Lillehammer, forteller konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige. Det er første gang et forsikringsselskap får kjørt ut store lagre med utstyr i forkant av en større flom.

Gjensidige har gjort avtaler med Polygon og SSG, som er blant de største leverandørene innen sanering. Forsikringsselskapet har bedt dem rulle ut tidligere enn vanlig og før de største hendelsene inntreffer. Vanligvis skjer det etter en hendelse.

- Gjennom avtalene med to internasjonale aktører, har vi mobilisert en betydelig tilleggskapasitet, sier Baastad. Det er i første omgang 3 containere og 12 skaphengere.

Det verste scenariet er varmt vær og nedbør samtidig, og da vil container-depotene komme til sin fulle rett. Flommen i 1995 (Vesleofsen) kostet 1,6 milliarder kroner (kostnader i 2017-kroner).

Container-depotene blir plassert på de antatt mest utsatte stedene, og utstyret blir kjørt ut derfra. Dette gir en betydelig drahjelp og ekstra muligheter til raskt å hjelpe kundene.

- Våre medarbeidere er drillet på hva de skal gjøre, og har hatt rikelig med anledning til å praktisere kunnskapen de siste årene. Sammen med den utvidede beredskapen tror vi beredskapsnivået er så høyt som det er mulig å få til, fastslår Gjensidige-sjefen.

Digital skadehjelp

Hvis storflommen slår til, vil det oppstå kø og ventetider for å få hjelp fra saneringsselskapene. Det er derfor viktig å være tidlig ute med å bestille hjelp.

De som bruker våre nettløsninger kan gjennomføre hele bestillingen selv, og oppdraget rutes automatisk til et av saneringsselskapene i nærområdet. På den måten sparer man tid i telefonkøer og man kommer raskere i direkte kontakt med saneringsselskapet.

Ved flommen på Sørlandet i fjor høst brukte over 50 prosent av kundene muligheten til å bestille sanering på våre hjemmesider eller i app’en vår.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 25 milliarder kroner i 2016, mens forvaltningskapitalen utgjorde 136 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382