– Det er utelukkende myndighetenes oppfordring som er årsak til at forslaget om utbytte er trukket tilbake, sier konsernsjef i Gjensidige, Helge Leiro Baastad

​ Kundeutbytte utsatt

Myndighetene har bedt finansinstitusjonene vente med utbytte på grunn av korona-situasjonen. Derfor vil det ikke bli noe vedtak om utbytte på Gjensidiges generalforsamling i vår.

Styret i Gjensidige understreker at det har til hensikt å betale utbytte så snart situasjonen tillater det.

Hver vår siden Gjensidige ble børsnotert i 2010 har kundene mottatt kundeutbytte. I år blir utbyttevurderingen skjøvet på. Myndighetene har sendt en klar oppfordring til finansinstitusjonene om ikke å betale utbytte så lenge korona-situasjonen skaper usikkerhet om den økonomiske utviklingen.

– Gjensidiges styre følger denne oppfordringen lojalt, og har valgt å trekke forslaget om utbytte for årets ordinære generalforsamling, sier konsernsjef Hege Leiro Baastad.

Det betyr at Gjensidige ikke vil betale utbytte til aksjeeierne i denne omgang.

Dersom situasjonen utvikler seg slik at Gjensidige kan betale utbytte til sine eiere senere i år, er det Gjensidigestiftelsens intensjon å videreformidle et slikt utbytte som kundeutbytte.

– Det er utelukkende myndighetenes oppfordring som er årsak til at forslaget om utbytte er trukket tilbake. Gjensidige har en solid økonomi, og ville hatt rom for å betale utbytte, sier Baastad.

Selskapets utbyttepolitikk er ikke endret, og det er ingen planer om å bruke pengene til andre formål. Det er dessverre ikke mulig å anslå når utbytte kan utbetales.

– Som alle andre håper vi selvfølgelig at korona-krisen går over så fort som mulig, men så lenge den vedvarer vil vi følge myndighetenes anbefalinger både når det gjelder utbytte og andre forhold, sier Baastad.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382