Mange bilister med trøbbel – hundrevis av tauinger

Mange bilister med trøbbel – hundrevis av tauinger

Forsikringsselskapene merker også snøkaoset. Hittil har Gjensidige registrert nærmere 100 tauinger det siste døgnet, som er mye høyere enn vanlig. Statistikk for redninger viser en økning på 50 prosent i år sammenlignet med samme periode i fjor.

- Bare de siste par timene er det registrert mange nye saker, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Tallene er fra selskapets samarbeidspartner SOS.

- Flest tauinger er det i Oslo, Innlandet og Bergen, men ellers er det spredt ut over hele landet, forteller han. De fleste sakene er knyttet opp til snøvær og glatte veier, men ikke alle.

- Vi forventer mange meldinger ut over dagen, og er forberedt for å kunne hjelpe folk så raskt og godt som mulig, sier han.

50 prosent opp - diesel verst
Etter samme tid i fjor hadde forsikringsselskapet registrert 5 330 redninger, tilsvarende i år er 8 100, det vil si en økning på 50 prosent.

- I tallene for i år ligger diesel veldig klart høyest. Deretter hybrid, bensin og elektrisk i denne rekkefølgen i en klynge lenger ned, forteller Rysstad.

De viktigste årsakene til redning er biler som har kjørt ut på glatte veier, og det er mange som i frostperioden tidligere i år hadde startproblemer med flatt batteri.

- Dieselbiler utmerker seg også på startproblemer, forteller han.

De har også vært en del redning for el-biler, fordi batteriene mister rekkevidde i vinter-Norge. Dessuten er det fryste låser og nøkler tom for strøm, samt trøbbel med frostvæsken.

- Vi tror faktisk det er mange som ikke er helt klar over at veihjelp er en del av forsikringen. Som tallene viser er dette noe man definitivt kan ha god bruk for, påpeker Rysstad.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382