Helsepolitisk barometer 2020 viser at 40 prosent er kjent med at privat helseforsikring gir tilgang til behandling som det offentlige helsevesenet ikke dekker.

Mange bruker privat helseforsikring

1 av 3 med privat helseforsikring har benyttet den, viser ny rapport.

- De som har helseforsikring gjennom arbeidsgiver bruker den i større grad (37 prosent) enn de som har betalt den privat, forteller lege Torgrim Isaksen i Gjensidige. Undersøkelsen for Gjensidige er en del av Kantars undersøkelse, Helsepolitisk barometer 2020. Det er nå 32 prosent som har helseforsikring, enten gjennom arbeidsgiver (17 prosent) eller betalt av dem selv (15 prosent).

- Norsk offentlig helsevesen er veldig bra, men samtidig er behandlingsforsikring et viktig tilskudd til det totale helsetilbudet, sier Isaksen. Tall fra Finans Norge i dag viser at stadig flere arbeidsgivere kjøper behandlingsforsikring til sine ansatte. 642 000 har en slik forsikring, viser tallene for første kvartal. Dette er en økning på 9 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

- Mange arbeidstagere med «småskader» kan komme raskere tilbake i jobb med denne forsikringen, i stedet for å bli stående i kø. Det sparer samfunnet på, fastslår legen.

Mesteparten av behandlingene gjelder fysioterapi, etterfulgt av behandling hos legespesialist eller psykolog.

En god behandlingsforsikring gir tilgang til både behandling og diagnostikk som det offentlige ikke tilbyr.
- Dette kan ha betydning for utfallet av alvorlig sykdom, sier Isaksen.

Helsepolitisk barometer 2020 viser at 40 prosent er kjent med at privat helseforsikring gir tilgang til behandling som det offentlige helsevesenet ikke dekker, men mange (36 prosent) er usikre.

De fleste respondentene (39 prosent) mener at helseforsikring bidrar til å få ned sykefraværet i arbeidslivet. Kun 3 prosent mener at helseforsikringer bidrar til økt sykefravær.

Rundt 20 prosent av de sysselsatte er omfattet av behandlingsforsikring (Finans Norge).

Lokale tall er tilgjengelige ved forespørsel.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Forsikring, Pensjon og Sparing. Pressekontakt for lokalmedier i Follo og Østfold +47 907 87 449

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434