Reise - Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige

Morsomme krav og historier

Bare fantasien setter grenser for hva som kan komme inn av skademeldinger i løpet av en sommer. Noen prøver å få dekket operasjon til ny nese etter å ha «gått på trynet» og skadet seg. Gjensidige har samlet noen av de beste.

Nordmenn har kanskje verdens beste reiseforsikring og forventingene til hva som dekkes er stor. Spesielt om sommeren blir det meldt mange reiseskader til forsikringsbransjen. De fleste av disse blir dekket under ordinære vilkår, men noen av dem er av den litt mer spesielle sorten.

- På en feriereise kan alt skje, humrer Arne Voll. Han har lang fartstid som kommunikasjonssjef i Gjensidige og kan fortelle at innimellom dukker det opp eventyrlige skademeldinger og forklaringer på hvorfor det gikk som det gikk.

En kunde var så lei seg fordi gebisset falt ut og ned i en grill og smeltet. En annen mente at ferien var fullstendig mislykket da han ikke hadde funnet drømmedamen på Kos.

- I tillegg er det hver sommer noen som prøver å få dekket skjønnhetsoperasjoner etter å ha «gått på trynet» og skadet seg. Ofte er det drømmen om en penere nese eller større bryster som lokker, sier Voll.

Ellers mottar Gjensidige flere saker der kunder søker erstatning på grunn av at hotellet ligger langt vekke fra strand og sjø eller mangler basseng. Noen mener det var for varmt eller for kaldt. En kunde ville ha deler av ferien dekket på reiseforsikringen siden det var mange støyende barn ved bassenget. Han mente dette hadde ødelagt deler av ferien.

- Ved siden av pass, billetter og godt humør er det uansett viktig at reiseforsikringen er i orden før avreise. Det er kanskje den beste garantien for en trygg og god ferie, avslutter Voll.

Morsomme krav og historier fra Gjensidige

• Kunde var på besøk hos kjæresten sin. Om morgenen ble vår kunde fortalt av kjæresten at hunden hadde spist opp brillene hennes. I skademeldingen het det seg: Det har gått bra med hunden. Brillene var av merke Gucci, og hunden hadde tross alt fått seg et herremåltid.
  • En dame ringte fra utlandet (Østen). Hun forteller at bagasjen hennes hadde vært forsinket i flere dager. Plutselig begynner hun å grine på telefonen og forteller at hun ikke har «barbert» seg på flere dager og følte seg utilpass, siden hun ikke hadde mottatt barberhøvelen sin, og andre diverse toalettsaker. Hun ble kjempeglad når vi kunne fortelle at hun kunne gå ut og kjøpe det hun trengte, siden vi dekket dette ved forsinket bagasje.
  • Dårlig fiskelykke: En laksefisker krevde å få erstattet det han hadde betalt for leie av hytte og fiskerett, fordi det var for mye vann i elva slik at han ikke fikk fisk den uka han var der. Vi har også de som krever det samme på grunn av lite vann.
  • Forsikringstaker ringer inn og forteller at de befinner seg et sted i nærheten av Glomma og skulle sove i telt, men ble de utsatt for torden og uvær. Hele teltet ble gjennomvått, og tingene ble våte. Kunden sjekket derfor inn på hotell og lurte på om dette ble dekket av forsikringen.
  • Vi fikk en henvendelse fra en yngre dame angående tyveri av en veske. Dette var en skulderveske som hang over skulderen. Mens hun sto i kø var det noen som klippet vesken av selve snora som går over skulderen. Hun merket ingen ting helt til hun skulle ta noe opp fra vesken og merket at den var vekk. Det var kun snora som hang igjen over skulderen.
  • Kunde meldte skade på trillekoffert. Håndtaket var ødelagt og han «måtte gå krokete til hotellet» het det i skademeldingen.
  • En kar fikk frastjålet mobiltelefon av en dame på hovedgaten La Rambla i Barcelona. Han oppdaget det hele og sa fra til politiet. Da politiet visiterte henne viste det seg at dama hadde gjemt mobilen i trusen. Kundens forhold til den gamle mobilen hadde fått seg en brå knekk og han ville gjerne ha ny mobil på forsikringen.
  • For varmt i Syden: Mor og datter hadde reist uspesifisert til en øy i Middelhavet og ville ha ny reise siden det var altfor varmt og de ikke hadde basseng ved hotellet. Hun mente det var uakseptabelt at hotellet ikke hadde basseng og at hele ferien var ødelagt.
  • Vi har også flere kunder som melder tap av koffert på reise. Når vi prøvde å rekonstruere et av kravene måtte vi bruke flere kofferter (av stor størrelse) for å få plass til alt. Kunden koffert var av det mer moderate slaget.
  • En dame hadde vært hos lege i utlandet. Hun hadde ikke forsikring og ville tegne ny på telefonen slik at hun kunne få dekke utgiftene sine. Kunden trodde at det holdt å ringe hvis hun ble syk eller skadet og at man ikke trenge å kjøpe forsikringen på forhånd.
  • Kunde hevdet å ha snublet på gaten i Spania og brukket nesen og måtte hasteopereres. Undersøkelser viste at dette var en planlagt kostbar skjønnhetsoperasjon ved et privat sykehus. Kunden fikk avslag og ble anmeldt til politiet.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 25 milliarder kroner i 2016, mens forvaltningskapitalen utgjorde 136 milliarder kroner.