Mer og mer mat går i søpla etter strømbrudd

Strømbrudd - matvarer for titalls millioner i søpla

Gjensidige har på få år registrert en dobling av saker der maten har blitt ødelagt etter at frysere har stoppet etter særlig strømbrudd.

I snitt går matvarer for 7 000 kroner fløyten. Gjensidige hadde i fjor 1 200 saker, og erstatninger for 8 millioner kroner.

- Det er flere grunner til dette, men gjentatte strømbrudd etter kraftig snøfall bidrar til at tallene øker, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Det er en del sårbarhet i samfunnet, også knyttet til strøm.

- Nå er ikke ødelagte matvarer i fryser katastrofalt, men det er et av flere eksempler på hva som kan gå galt når strømmen ryker, sier Rysstad.

Også i år med mye lyn er denne type saker fremtredende.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 25 milliarder kroner i 2016, mens forvaltningskapitalen utgjorde 136 milliarder kroner.