I 2020 var det erstatninger for en halv milliard kroner for følgeskader av utette tak og vegger.

Våtere vær setter sine spor - halv milliard i takskader - kraftig økning

Fra 2019 til 2020 var det en økning på 40 prosent i erstatninger for følgeskader av utett tak eller vegg.

Gjensidige utbetalte 123 millioner kroner i forbindelse med utette tak og vegger i private boliger i 2020. Basert på markedsandel vil dette for alle forsikringsselskaper utgjøre cirka 500 millioner kroner.

- Våtere og villere vær gir en ekstra belastning på tak og vegger, og godt vedlikehold blir stadig viktigere, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Det var tre ganger så mye i erstatninger for dette i 2020 sammenlignet med 2016. Det sier også sitt, at hele 1/6-del av alle type bygningsskader, inklusiv brann, tyveri etc., gjelder utette tak og vegger.

- Veldig mange av disse skadene skyldes at tak og vegger er blitt for gamle, eller ikke minst at de ikke er godt nok vedlikeholdt, sier han. Hvis det for eksempel mangler takstein eller beslag etter uvær, må man få tak i hjelp så snart som mulig.

Rysstad understreker at forsikringen skal hjelpe deg utover hva som er vedlikehold, men selve vedlikeholdet må du ordne selv.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382