Vinterskader for flere hundre millioner

Vinterskader for flere hundre millioner

Vinteren var spesielt kald i Norge i år, med lange perioder med lave temperaturer i mange deler av landet. Gjensidige registrerte vinterskader for 300 millioner kroner knyttet til privatpersoners bygninger og innbo.

- I Norge var det betydelig høyere frost- og brannskader på eiendom i første kvartal sammenlignet med første kvartal i fjor, da værforholdene var gunstige, forteller konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige.

I Norge utbetalte selskapet erstatninger for 300 millioner kroner (brann og frost) i privatmarkedet. Vann som fryser utvider seg, og det er da skaden oppstår. Vannrør sprekker, og når det tiner igjen vil det begynne å lekke. Mange opplevde også problemer på hytta.

- Det var mange hus- og hytteeiere som fikk seg en lite hyggelig overraskelse i vinter, sier Baastad. Etter kuldeperiodene i vinter rant det inn med skademeldinger til forsikringsselskapet.

Mye kulde gjør seg også utslag i mer elektrisk fyring og overbelastning av el-anlegg, som deretter kan føre til branner eller branntilløp.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2020, mens sum eiendeler utgjorde 118 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382