​Luxo L-1 er 80 år

I 2017 fyller skrivebordslampen Luxo L-1 80 år. Siden Jac Jacobsen lanserte lampen i 1937 er det solgt mer enn 25 millioner eksemplarer på verdensbasis. L-1 har med tiden har fått status som designikon og produseres den dag i dag.

L-1 lampen ble utformet av Luxos grunnlegger – den norske industrimannen Jac Jacobsen. Han hadde fått to kranlignende, fjærbalanserte lamper i en forsendelse symaskiner fra England. Som den teknisk interesserte mannen han var, fikk han en forkjærlighet for de merkelige armaturene. De var funksjonelle og hadde en slags tidløs skjønnhet.

Selv om det i utgangspunktet virket som en genial teknisk oppfinnelse, kom Jac Jacobsen snart frem til at selve konstruksjonen var nokså primitiv, og det lyktes ham å forbedre den. Produksjonen ble satt i gang i 1937 og lampen ble kalt Luxo – på latin: «Jeg lyser».

Designikon og produktivitetsfremmer

Lampen fikk snart ry på seg som en skikkelig produktivitetsfremmer i skolen, på kontoret, i fabrikkene og innen helsevesenet, og ble et designikon blant arkitekter og designere verden over. L-1 har beholdt sin posisjon som en klassiker på grunn av sin enestående og avanserte armfunksjon kombinert med god lysytelse og et karakteristisk design. Lampen er fortsatt svært populær, og vi har til dags dato solgt over 25 millioner på verdensbasis.

Jubileumsaktiviteter

I dag eies varemerket Luxo av Glamox-gruppen. I forbindelse med jubileet har Glamox publisert en kort video som forteller historien om L-1, en historie om hvordan skrivebordslampen har blomstret gjennom 8 svært ulike tiår. Videoen finnes på den dedikerte jubileumssiden Luxo L-1 er 80 år!

• arbeidsplassbelysning
  • glamox luxo
  • kontorbelysning
  • luxo
  • luxo l-1
  • designikon

Glamox Luxo Distributor Sales

Glamox Luxo Distributor Sales er en salgsenhet i Glamox-gruppen. Glamox er et industrikonsern som utvikler, produserer og distribuerer profesjonelle belysningsløsninger for det globale markedet. Glamox Luxo Distributor Sales er en leverandør av belysning til profesjonelle belysningsdistributører over hele verden, og tilbyr komplette løsninger for skoler, helseinstitusjoner, kommersielle og industrielle bygninger, detaljhandel, hotell- og restaurantvirksomhet.

Glamox-konsernet er en global organisasjon, med 1300 ansatte og salg og produksjon i mange europeiske land, samt i Asia og Nord-Amerika. Den årlige omsetningen er på MNOK 2.500 (2015). Konsernet eier en rekke varemerker innen kvalitetsbelysning, inkludert Glamox, Aqua Signal, Luxo, Høvik Lys, Norselight og LINKSrechts. Glamox møter kundenes behov og forventninger ved å levere kvalitetsprodukter og -løsninger, service og support.

www.glamoxluxo.com/gsx

Rolf Monsen