Matt Kinane, administrerende direktør i Connecting Stockholm

Go-Ahead Group og ComfortDelGro har blitt tildelt trafikkavtalen for Stockholms tunnelbane

• Fellesforetaket Connecting Stockholm vinner 11-årsavtale
  • Nettverket frakter 350 millioner passasjerer årlig på en 106 km lang strekning.
  • Kontrakten starter i mai 2025 og bygger videre på Go-Aheads jernbanedrift i Storbritannia og Norge.

Connecting Stockholm, et fellesforetak mellom Go-Ahead Group og ComfortDelGro, har blitt tildelt kontrakten for driften av Stockholms tunnelbane fra 2. mai 2025 for en periode på 11 år. Connecting Stockholm er en skreddersydd virksomhet for Stockholms T-bane som bygger på ekspertisen til to multinasjonale kollektivtransportselskaper. ComfortDelGro drifter en av verdens mest pålitelige T-baner i Singapore.

Den 23. januar 2024 tildelte Trafiknämnden i Region Stockholm Connecting Stockholm kontrakten for Stockholms tunnelbane. Avtalen strekker seg over en historisk periode på 11 år i takt med at Stockholms T-bane vokser med nye stasjoner og linjer.

- "Vi er glade og stolte over oppdraget og tilliten som Trafikverket nå har gitt oss. Connecting Stockholms fokus er en trygg T-bane i verdensklasse med sikre og bærekraftige reiser med høy punktlighet og service. Vi ønsker å være en aktiv partner til Trafikförvaltningen og en del av hverdagen til alle stockholmere", sier Matt Kinane, administrerende direktør i Connecting Stockholm.

Emil Eike, administrerende direktør i Go-Ahead Norge sier:

- "Alle vi i Go-Ahead Norge er veldig stolte av våre kollegaer i Sverige, og gratulerer hele teamet med en fantastisk innsats og seier. Dette viser den solide transportkompetansen og erfaringen som bor i Go-Ahead som konsern."

Connecting Stockholm er et svensk selskap med sterk lokal forankring og kunnskap som er dannet gjennom et samarbeid mellom britiske Go-Ahead Group og ComfortDelGro fra Singapore, der lokal ekspertise kombineres med solid erfaring og ressurser. Alt for å opprettholde og videreutvikle den høye kvaliteten i Stockholms T-bane på lang sikt.

- "Vi ser virkelig frem til å starte og utvikle virksomheten vår her i Stockholm, og ikke minst til å møte alle de engasjerte og kompetente medarbeiderne som i dag jobber i T-banen og ønske dem velkommen til Connecting Stockholm i nær fremtid", avslutter Matt Kinane, administrerende direktør i Connecting Stockholm.

Tildelingsbeslutningen kan ankes frem til 1. februar 2024.

For mer informasjon fra Connecting Stockholm, kontakt:

Matt Kinane, administrerende direktør i Connecting Stockholm - via Connecting Stockholms pressekontor:

Tfn +46 08-800 777

press@connectingstockholm.se