Goodtech automatiserer REEtec sitt nye industrianlegg i Porsgrunn

Goodtech automatiserer REEtec sitt nye industrianlegg i Porsgrunn

Goodtech befester sin posisjon som foretrukken automatiseringspartner i fremvoksende næringer, og er tildelt kontrakt for leveranse av kontroll og sikkerhetssystemer, prosessautomasjon og elektrisk infrastruktur til REEtec sitt nye anlegg på Herøya i Porsgrunn.

REEtec - en norsk produsent av høykvalitets og bærekraftige sjeldne jordarter, annonserte nylig sin fullførte kapitalhenting av 1,2 milliarder norske kroner til byggingen av sitt første av flere industrianlegg for separasjon av sjeldne jordarter på Herøya. Selskapet har utviklet en proprietær teknologi for miljøvennlig og effektiv produksjon av neodym og praseodym (NdPr) og brukes blant annet i elektriske motorer, vindturbiner, roboter og pumper. EU-kommisjonen anser slike sjeldne jordarter som kritiske materialer for å nå klimanøytralitet innen 2050, og REEtecs industrielle anlegg planlegges å ha en kapasitet på 720 tonn / år NdPr – som vil gjøre REEtec til en betydelig europeisk aktør i markedet. Selskapet har fått med seg investorer som LKAB, Mercuria, TechMet og Nysnø Klimainvesteringer, og velger nå Goodtech som sin foretrukne engineeringpartner innen elektro, automasjon og prosesskontroll.

«Goodtech er for oss en viktig partner i satsningen på Herøya. Selskapet er ledende innen industriell robotisering, automatisering og digitalisering, som alle er viktige områder for vår nyetablering. Goodtech er lokalt tilstede her i Porsgrunn og kan samtidig trekke på ekspertkompetanse fra konsernets operasjoner i hele Norden - som sikrer god tilgang på ressurser for fremtidig videreutvikling og support av vår virksomhet», kommenterer Sigve Sporstøl, CEO i REEtec AS.

Konsernsjef Margrethe Hauge i Goodtech er stolt over tildelingen:

«REEtec er i gang med et visjonært og viktig prosjekt for nordisk industri, og vi er fornøyd med å både være med i utredningsfasen – og nå også i prosjektfasen på dette spennende prosjektet. Vi er glade for at REEtec velger Goodtech når de bygger fremtidens industriaktivitet på Herøya, og vi vil som alltid jobbe aktivtfor at REEtecs produksjonseffektivitet blir et vedvarende konkurransefortrinn fremover».

Goodtech er sterkt posisjonert som den foretrukne partner også i morgendagens næringer, hvor konsernet har hatt fotfeste i flere år allerede. Goodtech sine løsninger er i dag godt fundamentert både i nordisk vind, karbonfangst og lagring, batteriproduksjon, fjernvarme og elektrifisering,– og selskapet anvender sin ledende posisjon som automatiseringspartner til å bistå REEtec i sin satsning på sjeldne jordarter.

Margrethe Hauge, CEO Goodtech ASA
Email: Margrethe.hauge@goodtech.no

Øyvind Osjord, CFO Goodtech ASA
Email: oyvind.osjord@goodtech.no

Goodtech er notert på Oslo Børs, omsetter for ca. NOK 500 millioner og har ca 300 medarbeidere i Norge, Sverige og på Åland.