Goodtech bistår med å digitalisere Aker Solutions sitt verft på Verdal

Goodtech bistår med å digitalisere Aker Solutions sitt verft på Verdal

I forbindelse med at Aker Solutions i desember 2022 ble tildelt nye feltutbyggingskontrakter for Aker BP, ble det annonsert en teknologisatsing hvor digitalisering og robotisering av Aker Verdal skal sikre effektiv prosjektgjennomføring i Norge. Goodtech er valgt til å bistå Aker Solutions i arbeidet med å digitalisere produksjonsgjennomføringen i Verdal og i første fase utredes mulighetsrommet innen robotisert produksjon, med mål om at prosjektet går over i en gjennomføringsfase før sommeren.

«Hoveddelen av kommende investeringer vil være på selskapets norske verft, for å oppgradere fasilitetene og forbedre fremtidig aktivitet. På Aker Solutions’ verft i Verdal, vil selskapet investere i en robotisert og automatisert produksjonslinje for å sikre gjennomføring og fremdrift av disse viktige prosjektene gjennom forbedret produktivitet og HSSE», har Aker Solutions tidligere kommentert i en egen pressemelding.

Goodtech sin del av prosjektet er så langt avgrenset til vel 100 MNOK. Prosjektet gjennomføres på løpende basis og kan ha et betydelig ytterligere potensiale over en periode på 2 år dersom alle faser av prosjektet gjennomføres.

Konsernsjef Margrethe Hauge gleder seg over det tette samarbeidet med Aker Solutions:

«Vi i Goodtech er stolt over at Aker Solutions har valgt oss til å bistå med digitaliseringen og robotiseringen av verftet på Verdal. Prosjektet er midt i vår kjernekompetanse – hvor vi sammen med Aker Solutions bygger neste generasjons produksjonskapasitet i Norge, som vil bidra til bærekraftig produksjon og skape store konkurransefortrinn i det globale energimarkedet».

Goodtech har lang erfaring med levering av styringssystemer, robotisering og digitaliseringsløsninger til produksjonsindustrien i Norden, og satser stort på samarbeidsmodeller hvor kundenes innsikt i egne prosesser kombineres med Goodtech sin kompetanse og erfaring med systemintegrasjon, og prosess- og oppetidsoptimalisering.

Margrethe Hauge, CEO Goodtech ASA
Email: Margrethe.hauge@goodtech.no

Øyvind Osjord, CFO Goodtech ASA
Email: oyvind.osjord@goodtech.no

Goodtech er notert på Oslo Børs, omsetter for ca. NOK 500 millioner og har omkring 300 medarbeidere i Norge og Sverige.