Goodtech er nominert til Årets Teknologibragd 2013

Med det høyteknologiske produktet Promaps er Goodtech er nominert som en av seks finalister til Årets Teknologibragd 2013. Utmerkelsen, som årlig deles ut av Teknisk Ukeblad, går til en teknisk løsning, et prosjekt eller et gjennombrudd på et teknologisk eller samfunnsmessig problem i Norge.

Promaps er Goodtechs unike løsning og verktøy for overvåking, analyse og beregning av risikobildet i kraftnettet. Produktet, som er verdens første online risikosimulator, ble installert og satt i drift hos Statnett i oktober 2013.

- Med Promaps har Statnett god oversikt over risikoene i strømnettet i Norge. Systemet mottar data hvert 10. minutt, kjører kontinuerlige simuleringer og beregner sannsynligheten for feiltilstander i nettet de kommende 12 timene, forklarer Arne Brufladt Svendsen, systemingeniør og prosjektleder for Promaps ved Goodtech.

Promaps gjør det dermed mulig å forutse feil i strømforsyningen og å iverksette tiltak før det skjer. Dette gir betydelige besparelser på grunn av bedre flyt i kraftsystemet, mindre flaskehalser og færre mørklagte områder på grunn av linjeavbrudd.

- At Goodtech er nominert, og i finalen, til Årets Teknologibragd er en stor anerkjennelse for det innovative utviklingsarbeidet som er gjennomført med Promaps gjennom flere år. Vi er nominert sammen med fem andre sterke kandidater, og det beviser at vi ligger langt fremme både teknisk og kompetansemessig, sier Arve Teie, CMO i Goodtech.

Vinneren i konkurransen kåres den 6. februar. Mer informasjon om konkurransen, nomineringen av Promaps og de øvrige kandidatene finner du på Teknisk Ukeblads websider;

For ytterligere informasjon, kontakt:
Arve Teie, CMO, Goodtech, tlf. +47 92 88 87 13 , E-post: arve.teie@goodtech.no
Arne Brufladt Svendsen, Prosjektleder Promaps, tlf. +47 55 70 67 50, E-post: arne.brufladt.svendsen@goodtech.no

Goodtech er notert på Oslo Børs, omsetter for ca NOK 2 milliarder og har ca. 1400 medarbeidere på et 40-talls steder i Norge, Sverige og Finland. Selskapet leverer prosjekter, tjenester og produkter innen elektro- og prosessteknikk, miljøteknikk og industriteknikk til energi, industri, infrastruktur, bygg og offentlig sektor i Norden.