Goodtech vinner nye kontrakter for bulkhåndtering i Øst-Europa og Afrika

Goodtech vinner nye kontrakter for bulkhåndtering i Øst-Europa og Afrika

Goodtech har vunnet fire nye kontrakter for fylling av gjødsel i Portabulk® storsekker til produsenter i Romania, Polen, Russland og Nigeria. Kontraktene har en totalverdi på ca. NOK 10 millioner og befester Goodtechs posisjon som en konkurransedyktig aktør på det internasjonale markedet.

Kontraktene omfatter konstruksjon og leveranse av Portabulk® Net Weight Filling (NWF) systemer for bruk med Portabulk® én-punkts storsekker (Flexible Intermediate Bulk Container – FIBC).

- Kontraktene viser at vi er konkurransedyktige og oppnår kundetilfredshet og tillit i markeder med økende kvalitetskrav og mange leverandører, sier Knut Halvorsen, salgssjef i Goodtech Solutions Porsgrunn.

Avdelingen i Porsgrunn bearbeider det internasjonale markedet for bulkhåndtering i samarbeid med lokale forhandlere og samarbeidspartnere. Prosjektgjennomføringen utføres av Goodtech Solutions i Säffle, Sverige. Her designes og konstrueres anleggene før de sendes til sluttkunden for installasjon og igangkjøring.

- Stort kontaktnett gjennom lokale partnere og kundetilpassede løsninger med optimal kost/nytteverdi er nøkkelen til å lykkes i internasjonale markeder med stort prispress, fortsetter Halvorsen. Portabulk®-systemet er svært fleksibelt og gjør det mulig å skreddersy løsninger til den enkelte kundens behov. Vi ser derfor ytterligere muligheter for å befeste vår posisjon i disse markedene i tiden fremover.

Om kontraktene:

Azomures i Tirgu Mures, Romania

Azomures er en verdifull kunde for Goodtech. Selskapet kjøpte to Portabulk® NWF-anlegg i 2009, og har dyktige operatører som utnytter løsningen maksimalt. Høy kapasitet og effektivitet bidrar dermed til en svært lønnsom produksjon for Azomures.

Novomoskovsk Azot (Eurochem) i Novomoskovsk, Russland

Novomoskovsk Azot er en av et stort antall gjødselprodusenter i Russland. Kunden valgte et anlegg fra Goodtech på grunn av evnen til å integrere utstyret i eksisterende bygningsmasse på en effektiv måte. Spesielt viktig var det å redusere avstanden fra fylleområdet til traverskranene slik at sekkene kan lastes direkte på jernbanevogner.

Saipem Dangote, via Haver & Boecker, i Edo State, Nigeria

Goodtech har gjennom flere år samarbeidet med tyske Haver & Boecker, som er en stor, global aktør innen fylling av småsekker. I prosjekter der det i tillegg behov for fylling i storsekk, benyttes Goodtechs kompetanse og teknologi for å møte kundenes krav. Til Saipem Dangote skal Haver & Boecker levere 10 småsekkanlegg i tillegg til Portabulk®-systemet fra Goodtech.

Azoty Tarnow i Tarnow, Polen

Goodtech har bearbeidet det voksende polske markedet i de senere år i samarbeid med Haver Trading, lokalisert i Wrocław. Til tross for at Polen er et prispresset marked, har selskapene i fellesskap greid å etablere en solid posisjon med stor kundekontaktflate. Samarbeidet er under stadig utvikling og det er gode muligheter for et utvidet samarbeid med Haver Trading, også utenfor Polen.

Om Portabulk® - Goodtechs system for bulkhåndtering og storsekkpakking

Portabulk®-systemet er basert på immaterielle rettigheter som ble utviklet gjennom mange år, mens selskapet var en del av Norsk Hydros Agri-divisjon. Den velkjente Portabulk® storsekken stammer fra denne perioden, og er opphavet til den integrerte håndterings- og fylleteknologien som kan benyttes for alle typer frittflytende bulkmaterialer som gjødsel, fôr, salt, frø, mineraler, kjemikalier, med mer.

Portabulk®-systemet omfatter løsninger for håndtering, fylling, merking, transport og sporing som gjør det mulig å optimalisere hele distribusjonskjeden fra råvareinntak til ferdigvareutskipning til sluttkunden.

I løpet av en 20-års periode har Goodtech levert over 140 Portabulk® prosjekter til ledende bulkvareprodusenter over hele verden.

Parallelt med prosjektvirksomheten leverer enheten i Porsgrunn Portabulk® storsekker til store kunder i Japan og Chile. Denne nærkontakten med sluttbrukere gir kontinuerlige innspill til videreutvikling av Portabulk®-systemet.

For mer informasjon:
Knut Halvorsen, tlf. +47 35 93 05 50, e-mail: knut.halvorsen@goodtech.no

Goodtech er notert på Oslo Børs, omsetter for ca NOK 2,4 milliarder og har ca. 1400 medarbeidere på et 40-talls steder i Norge, Sverige og Finland. Selskapet leverer prosjekter, tjenester og produkter innen elektro- og prosessteknikk, miljøteknikk og industriteknikk til energi, industri, infrastruktur, bygg og offentlig sektor i Norden.