NCC overtar Goodtech sin organisasjon på Åland

NCC overtar Goodtech sin organisasjon på Åland

Goodtech har i dag signert en avtale med NCC om overtakelse av biogass-, vann- og avløpskompetansen til konsernet på Åland. NCC vil i anledning overtakelsen opprette et ålandsk selskap som vil ansette organisasjonen fra Goodtech Environmental Solutions AB.

Goodtech Environmental Solutions AB er et entreprenørselskap innenfor engineering, prosjektering og installasjon av biogass-, vann og avløpsanlegg i Norden, med en årlig omsetning på omkring 100 MSEK. Selskapet har 25 ansatte, og salget innebærer at NCC tar over medarbeiderne i selskapet.

Pågående prosjekter vil sluttføres i Goodtech Environmental Solutions AB med de ressursene som arbeider på disse prosjektene i dag. Både kunder, leverandører og partnere vil oppleve samarbeidet som tilsvarende som før overtakelsen. Konsernsjef Margrethe Hauge i Goodtech ASA kommenterer:

«Jeg er veldig glad for at vi har funnet et så godt hjem for vår medarbeidere. NCC er en stor og profesjonell nordisk aktør, som vil gi organisasjonen vekstmuligheter fremover. Goodtech har en lang historie med gode leveranser med et kompetent team på Åland, og det er derfor også vemodig å gi slipp på det som har vært en viktig bærebjelke i konsernet i flere år. Denne transaksjonen er likevel i tråd med vår strategiske handlingsplan om å fokusere konsernet innenfor våre kjerneområder».

Henrik Enell, divisjonssjef i NCC Infrastructure er også fornøyd:

«Jeg vil ønske medarbeiderne i Goodtech Environmental Solutions Ab velkomne til NCC. De har en kompetanse og en kultur som passer godt med den som finnes i NCC Vatten- og Miljöteknik. Denne transaksjonen gjør at vi kan ta nye og flere oppdrag innenfor vannrensing, og møte det enorme behovet som finnes innenfor modernisering og bygging av Sveriges VA-infrastruktur».

Goodtech vil med dette både gratulere og takke NCC for konstruktive dialoger og en gjensidig givende avtale, og ønske alle våre kollegaer og medarbeidere lykke til sammen med en spennende ny arbeidsgiver og partner!

Partene har avtalt et vederlag ved gjennomføring av avtalen på NOK 12 millioner basert på NCCs overtakelse av samtlige ansatte i Goodtech Environmental Solutions AB, og justert for kostnader som overtas av NCC på tidspunktet for overtakelsen. Ved gjennomføring vil NCC også overta Goodtech Environmental Solutions ABs leiekontrakt for lokalene på Åland, med Goodtech Environmental Solutions AB som utleier. Gjennomføring av avtalen er betinget av relevante myndighetsgodkjennelser og øvrige markedsmessige vilkår, og er forventet ferdigstilt i løpet av første halvår 2023.

Margrethe Hauge, CEO Goodtech ASA
Email: Margrethe.hauge@goodtech.no

Øyvind Osjord, CFO Goodtech ASA
Email: oyvind.osjord@goodtech.no

Goodtech er notert på Oslo Børs, omsetter for ca. NOK 500 millioner og har ca 300 medarbeidere i Norge, Sverige og på Åland.