Nok et samarbeidsprosjekt med Haldex i Sverige

Nok et samarbeidsprosjekt med Haldex i Sverige

Goodtech satser i Sverige og har doblet ordreboken i det svenske markedet siden Q3 2022. En langvarig nøkkelpartner i Sverige er Haldex, en av verdens ledende produsenter av bremsesystemer og luftfjæringsløsninger til tunge kjøretøy. I flere år har Goodtech og Haldex samarbeidet om å automatisere og digitalisere Haldex sine monteringslinjer, og i dag annonserer Goodtech en ny kontrakt med Haldex.

Kontrakten innebærer leveranse av tilsvarende semi-automatiske monteringslinjer for skivebremser som Goodtech har levert før – senest pressemeldt i oktober 2022. Monteringslinjen er modulbasert og inkluderer produksjonsstyringssystem (MES -Manufacturing Execution System) som skal håndtere overordnet styring av produksjonen, samt øke effektiviteten, fleksibiliteten og skalerbarheten i Haldex sin fabrikk. I tillegg skal Goodtech levere formontasje til monteringslinjen, som er en del av prosessforbedringene hos Haldex.

Per-Olof Bjällstål, direktør for Global Manufacturing Engineering and Operation ved Haldex, er fornøyd med konseptet som er utarbeidet sammen med Goodtech:

«Goodtech sine automatiseringsløsninger har hatt store positive effekter på både effektivitet og lønnsomhet i vår produksjon. Goodtech er en kvalitetsleverandør som har vist seg å ta ansvar og som har høy kompetanse og dyktige medarbeidere innen produksjonseffektivitet og styring»

Kontrakten har en verdi på vel 26 MSEK og forventes ferdigstilt i Q2 2024.

«Vi ser frem til å fortsette vårt arbeid med å automatisere Haldex sin produksjon av bremsesystemer. I Goodtech er vi opptatt av at kundens prosesser effektiviseres med tilhørende lønnsomhetsforbedring. Gjennom Goodtech sine MES-løsninger oppnår vi at industrien og i dette tilfelle Haldex, kan styre og optimalisere sin produksjon på best mulig måte», kommenterer Margrethe Hauge.

Margrethe Hauge, CEO Goodtech ASA
Email: Margrethe.hauge@goodtech.no

Øyvind Osjord, CFO Goodtech ASA
Email: oyvind.osjord@goodtech.no

Goodtech er notert på Oslo Børs, omsetter for ca. NOK 500 millioner og har omkring 300 medarbeidere i Norge og Sverige.