De Rooy-lastebilteamet vinner Dakar 2016 på Goodyear-dekk

De Rooy-lastebilteamet vinner Dakar 2016 på Goodyear-dekk

Brussel, 20. januar 2016 – De Rooy-teamet, som kjører på standard Goodyear ORD offroad-lastebildekk, vant lastebilklassen av Dakar 2016 på lørdag (16. januar). Dakar-løpet, eller «Odysseen» som det også er kjent som, dekker cirka 9 000 km på 13 dager i Argentinas og Bolivias mest utfordrende terreng. Det regnes som verdens tøffeste løp.

Powerstar Iveco-lastebil nr. 501 tok den knallharde utfordringen. Den tok innersvingen på mer enn 50 lastebiler fra hele verden og sikret seg førsteplassen i Rosario. Lastebilen var utstyrt med Goodyear ORD offroad-lastebildekk i dimensjon 375/90R22.5 produsert i Luxembourg, og var bemannet av føreren Gerard De Rooy fra Nederland, annenføreren Moises Torrallardona fra Spania samt mekanikeren Darek Rodewald fra Polen. De Rooy-teamet vant ikke bare Dakar-lastebilklassen – den Goodyear ORD-utstyrte, hurtige støttelastebilen kjørt av Ton Van Genugten endte på 5. plass sammenlagt i løpet. Det er andre gangen Gerard De Rooy vinner lastebilklassen av Dakar-løpet – han vant også i 2012. Men det er første gangen Goodyear-lastebildekk er montert på vinnerens lastebil.

«Goodyear ga glimrende teknisk støtte og veiledning i forkant av Dakar-løpet, spesielt med sine anbefalinger om dekktrykk. Forholdene under Dakar-løpet er uten tvil verdens tøffeste. Her får man det verste av alt, inkludert sand, steiner og gjørme, så dekkene er en av de viktigste faktorene. Goodyear ORD 375/90R22.5 offroad-lastebildekkene har vært fantastiske og et sentralt element for seieren», uttaler Gerard De Rooy.

«Vi gratulerer Gerard De Rooy og teamet hans med den fantastiske suksessen og sammenlagtseieren under Dakar-lastebilløpet 2016. Dette har vært en utfordrende, ekstrem virkelighetstest for våre Goodyear ORD offroad-lastebildekk. Ved å vinne i lastebilklassen og oppnå en 5. plass med den hurtige støttelastebilen har Gerard De Rooy og teamet hans bevist at disse dekkene er høytytende selv ved ekstrem offroad-bruk», sier Benjamin Willot, markedsføringssjef for forbrukerdekk i Goodyear Europa, Midtøsten og Afrika.

Det nederlandske De Rooy-teamet hadde tre påmeldte lastebiler utstyrt med Goodyear ORD offroad-lastebildekk i dimensjon 375/90R22.5 til «Odysseen» (Dakar 2016). Dette inkluderte hovedlastebilen for løpet, kjørt av Gerard De Rooy, lastebilen til De Rooy-teammedlem Ales Loprais og den hurtige støttelastebilen kjørt av Ton van Geungten. Valget falt på Goodyears ORD-dekk etter en omfattende felles testing med ingeniører fra Goodyear Innovation Center Luxembourg. De hjalp teamet til å oppnå det beste oppsettet for å optimere dekkytelsen for alle de ulike forholdene under Dakar 2016.

Goodyear er en av verdens ledende dekkprodusenter. De har cirka 66 000 ansatte og produserer sine produkter på 49 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider med å utvikle førsteklasses produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både når det gjelder teknologi og resultater.

Goodyear Dunlop Europes utvalg av dekk for kommersielle kjøretøyer og busser omfatter mer enn 400 ulike dekktyper med i overkant av 55 dimensjoner. Mange av verdens ledende produsenter av kommersielle kjøretøyer monterer dekk fra Goodyear som standarddekk, inkludert DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania og Volvo. Goodyear leverer også dekk til alle større tilhengerprodusenter. Med Fleet First, som omfatter servicenettverket TruckForce, ServiceLine 24-timers veiassistanse, FleetOnlineSolutions administrasjonssystem på Internett og Goodyear Retread Technologies, leverer Goodyear det største utvalget av spesialtjenester i bransjen.

Hvis du vil vite mer om Goodyear og dets produkter, kan du gå til www.goodyear.com.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.