Gå videre til innhold
Elektrisk motorsport: Goodyear bekreftet som offisiell dekkleverandør for Pure ETCR

Pressemelding -

Goodyear har blitt valgt som den offisielle dekkleverandøren for, og er en av grunnleggerne av, den første helelektriske touring-bilserien Pure ETCR for ulike bilmerker.

Goodyear vil utvikle et spesialdekk for Pure ETCR som skal omfatte en kombinasjon av teknologier inspirert av Goodyears nyeste dekk for elbiler og den nye UHP-dekkserien Eagle F1 SuperSport. De endelige spesifikasjonene for dekket vil bli avslørt til våren før det første Pure ETCR-arrangementet.

Det vil bli brukt en utprøvd motorsportskonstruksjon, men med en slitebanedesign som betyr at Pure ETCR-førerne kan bruke de samme dekkene på både vått og tørt føre. Det vil redusere antallet dekk som må tas med til hvert arrangement. Dette følger opp Goodyears og Pure ETCRs ønske om å arbeide sammen for å finne bærekraftige løsninger for fremtidig mobilitet og motorsport.

Mike Rytokoski, direktør og markedssjef hos Goodyear Europe, sier: «Goodyear er ledende innen utviklingen av dekk for elbiler. I Europa er halvparten av vårt utviklingsarbeid rettet mot dekk for elbiler og hybdrider.

Vi har allerede lang erfaring med utvikling av dekk for elbiler, som vi nå bringer med oss til ETCR. Kraftige elbiler har helt andre behov enn tilsvarende bensin- eller dieselbiler. De er tyngre og har høyere dreiemoment som overføres momentant. Goodyear har utviklet dekk som kan håndtere denne momentane kraftoverføringen, dekk som gir sterkt grep og trekkraft kombinert med lav rullemotstand for å øke rekkevidden og effektiviteten. Vårt partnerskap med Pure ETCR handler om mye mer enn bare å levere dekk til konkurransene. Sammen vil vi bruke motorsporten til å utvikle teknologi som kan gi spenning til neste generasjons kraftbilførere.»

Pure ETCR vil bli arrangert av Eurosport Events, den samme organisasjonen som står bak WTCR – FIA World Touring Car Cup, som Goodyear også skal levere dekk til i 2020, og vil vise kraftige, produksjonsbaserte biler som representerer en rekke ulike produsenter.

Det radikale konkurranseformatet, som er basert på en rekke korte, action-fylte fellesstartheat som bygger seg opp mot en stor finale, krever dekk med umiddelbar ytelse. For Goodyear vil fokus ligge på å sikre at dekkene både har rask oppvarmingstid, og at de yter jevnt så de kan kjøres hardt gjennom hele konkurransen. Det betyr at førerne kan sette fart helt fra begynnelsen av et løp.

François Ribeiro, sjef for Pure ETCR-arrangøren Eurosport Events, sier: «Vi er svært glade for å kunne ønske Goodyear velkommen til Pure ETCR som en grunnleggende partner i serien. Goodyear har en unik motorsportshistorie og fokuserer på ytelse og innovasjon, en perfekt partner for vårt nye, moderne flaggskip for elektrisk motorsport. Dette eventyret komplementerer vårt partnerskap med Goodyear i WTCR, som vi også regner med at vil bli meget vellykket. Med spesialutviklede, høytytende allværsdekk trenger vi færre dekk til Pure ETCR, noe som følger opp bærekraftforpliktelsene våre på en perfekt måte. Vi tviler ikke på at Goodyear vil være en førsteklasses partner på teknologi- og markedsføringsfronten i Pure ETCR, en flott plattform for å aktivere Goodyear #backtoracing.»

Goodyears retur til motorsport

Siden det ble kunngjort at Goodyear ville komme tilbake til internasjonal motorsport sist sommer, har dekkprodusenten tatt en seier i FIA World Endurance Championship LMP2 med Jota Sport, og Jackie Chan DC Racing leder kampen om tittelen. Goodyears comeback medfører også status som offisiell dekkleverandør for FIA World Touring Car Cup, en retur til tysk og britisk motorsport (som eneste nye dekkleverandør for British Touring Car Championship) og å bli dekkleverandør for flere ledende lag i den europeiske Le Mans-serien.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 63 000 ansatte og produserer sine produkter på 47 anlegg i 21 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.