Goodyear Blimp kommer tilbake til Europa

Goodyear Blimp kommer tilbake til Europa

Et ikon er tilbake på himmelen i dag, når den legendariske Goodyear Blimp for første gang på nesten ti år er tilbake i Europa. Goodyear Blimp sin tilbakekomst er den siste i en serie investeringer i Goodyears virksomhet i Europa. Den omfatter en prisbelønt oppdatering av det europeiske produktsortimentet gjennom de siste 18 månedene, en justering av selskapets distribusjonsnettverk for å vokse med en dedikert gruppe partnere, en lansering av mulighet for e-handel i utvalgte europeiske markeder, et nytt mediepartnerskap og en retur til internasjonal motorsport.

«Goodyear Blimp er et ekte ikon som har fanget interessen hos mange forbrukere og entusiaster både i USA og resten av verden i nesten hundre år», sier Mike Rytokoski, markedsdirektør for Goodyear Europe. «Mange har ventet lenge på at den skulle vende tilbake til Europa, og dette er den perfekte feiringen av vår retur til internasjonal motorsport, vårt nye mediepartnerskap med Eurosport og de avanserte nyskapende nyhetene i produktsortimentet.»

Goodyear Blimp som skal fly over Europa, vil være et luftskip utstyrt med Goodyears varemerke, drevet av Deutsche Zeppelin-Reederei GmbH fra Friedrichshafen i Tyskland. Markerer det nyeste kapittelet i et nesten 100 år gammelt samarbeid mellom Goodyear og Zeppelin.

Zeppelin NT-luftskipet er over 75 meter i langt – nesten en tre fjerdedels fotballbane – og nesten 18 meter i høyde. Det er samme type luftskip som de tre Goodyear Blimp som brukes av Goodyear i USA. Den vil fungere som en fantastisk varemerkeambassadør for Goodyear når den svever over regionen og leverer unike bilder fra luften av viktige motorsportsarrangementer, og driver kommersielle (passasjer) flyvninger over Tyskland.

«Zeppelin er stolte over å videreføre og utvide det langvarige samarbeidsforholdet med Goodyear» sier Deutsche Zeppelin-Reederei GmbH administrerende direktør, Eckhard Breuer. «Vi gleder oss til å inkludere Europa i vårt samarbeidsområde og gi forholdet vårt en ny internasjonal dimensjon.»

Selv om den oftere er å se på himmelen over Amerika ved store sportsbegivenheter som NASCAR løp, NBA kamper og PGA golf turneringer, er Goodyear Blimp et ekte europeisk ikon. Den ankom Europa for første gang i mars 1972, og jomfruturen skjedde i Cardington i England i juni samme år. Det berømte luftskipet, som fikk navnet «Europa», fløy på den europeiske himmelen de påfølgende 14 årene. Den viste seg ved en rekke viktige sports- og kulturarrangementer, inkludert tyske Grand Prix på Nürburgring i 1985, French Open i tennis på Rolland Garros i 1986 og til og med to britiske kongelige brylluper, før den ble pensjonert i 1986.

Goodyear Blimp kom tilbake til Europa i årene som fulgte, men dagens testflyvning fra Friedrichshafen i Tyskland er første gang Goodyear Blimp har flydd i Europa siden 2012.

Goodyear Blimp vil fly i Friedrichshafen-området og andre steder i Tyskland de kommende ukene. Og planen er at den til slutt skal levere bilder fra luften til noen av de store europeiske motorsportsarrangementene gjennom resten av 2020.

Dette vil også gi større og viktig oppmerksomhet til Goodyears comeback til internasjonal motorsport. Selskapet er allerede utnevnt som offisiell dekkleverandør til LMP2-klassen i World Endurance Championship (WEC), European Le Mans Series fra 2021 sesongen, British Touring Car Championship (BTCC), og via et nytt mediepartnerskap med den ledende europeiske sportskanalen Eurosport, FIA World Touring Car Cup (WTCR) og Pure ETCR, den første helelektriske touring car-serien fra 2020 sesongen.

For bilder av Goodyear Blimp, se her.

For mer info om Goodyear Blimp sin retur til Europa, følg Goodyear Blimp på vår webside, Facebook, Twitter og Instagram.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 63 000 ansatte og produserer sine produkter på 47 anlegg i 21 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.