Gå videre til innhold
Goodyear deler fremgang på sin bærekraftreise i sin årsrapport om samfunnsansvar for 2022

Pressemelding -

Goodyear Tire & Rubber Company offentliggjorde sin årsrapport om samfunnsansvar for 2022. Rapporten beskriver hvordan selskapet ved å integrere bærekraft gjennom hele bedriften, bidrar til å skape verdier for sine interne og eksterne interessenter. Rapporten fremhever også fremgangen Goodyear har hatt i å oppnå både kort- og langsiktige bærekraftsmål.

«Bærekraft er en nøkkelkomponent i vår forretningsstrategi og en integrert del av vår kultur», sier Chairman, CEO og President Richard J. Kramer. «I 2022 demonstrerte arbeidet ved våre tilknyttede selskaper over hele verden vårt fokus på etiske og bærekraftige prosesser, materialer og programmer. Vår siste rapport om bedriftens samfunnsansvar forteller hvor vi befinner oss på denne reisen, våre utfordringer, våre strategier, inkludert et veikart for avkarbonisering, og hva som ligger foran oss – og hvordan vi samarbeider med kunder og andre interessenter for å bidra til å bygge en bedre fremtid.»

Goodyears rapport for 2022 er organisert rundt de fire pilarene i selskapets rammeverk for bedriftens samfunnsansvar, Goodyear Better Future: Bærekraftige råvarer, ansvarlig drift, avansert mobilitet og inspirerende kultur. Blant høydepunktene i rapporten finner vi:

Bærekraftige råvarer: Goodyears forskere og ingeniører har videreført sin betydelige fremgang mot selskapets mål om å presentere et dekk av 100 % bærekraftige råmaterialer innen 2030, med utviklingen av et demonstrasjonsdekk laget av 90 % bærekraftige råmaterialer.* Dette demonstrasjonsdekket har 17 fremhevede ingredienser, inkludert fire ulike typer sot laget av biometan, karbondioksid, pyrolyseolje fra gamle dekk og plantebasert olje, soyaolje, silika utvunnet av risskall og biofornybar harpiks fra ulike furutyper.

Ansvarlig drift: Goodyear har fortsatt å redusere sitt miljøfotavtrykk. I 2022 økte selskapets sin bruk av fornybar elektrisitet til 34 % gjennom sin globale produksjonsdrift, opp fra 3 % i 2019.

Avansert mobilitet: I 2022 videreførte Goodyear sitt fokus på å forbedre drivstoffeffektiviteten ved å redusere rullemotstanden med 32.9 % og dekkvekten med 9,4 % for sitt globale sortiment av forbrukerdekk, sett ut fra en grunnlinje fra 2005.

Inspirerende kultur: I 2022 har antallet medlemmer i Goodyears Employee Resources Groups (ERG-er) vokst med 6 %. 2022 var også et merkeår for en av selskapets ERG-er da Goodyear Women’s Network i Akron feiret sitt 100-årsjubileum.

Goodyears rapport for 2022 ble utarbeidet i samsvar med standardene fra GRI (Global Reporting Initiative).

Goodyears rapport om bedriftens samfunnsansvar for 2022 (2022 Goodyear Corporate Responsibility Report) er tilgjengelig på Goodyears nettsted for samfunnsansvar.

*Et bærekraftig materiale defineres som et biologisk basert og/eller resirkulerbart materiale eller et materiale som kan produseres i eller bidra til andre bærekraftige prosesser for konservering av ressurser og/eller reduksjon av utslipp, inkludert masseutjevningsmaterialer.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.