Goodyear går foran for å oppfylle bærekraftsmål

Goodyear går foran for å oppfylle bærekraftsmål

Med kontinuerlig fokus på en bedre fremtid for en verden i bevegelse har Goodyear forpliktet seg til å redusere miljøpåvirkningen fra dekkproduksjonen. Selvfølgelig brukes det energi i produksjonen av alle dekk, men det er mye som kan gjøres for å minimere dette, i tillegg til å redusere produksjonen av CO2 i prosessen.

Energi

Goodyears fokus på å redusere energiforbruket er tidkrevende, men de oppnår resultater ved hjelp av forbedret effektivitet. I 2019 hadde de redusert energiforbruket med 18 % sammenlignet med basisåret 2010. For EMEA-regionen var den reduksjonen på hele 26 %. Målet er å redusere det globale energiforbruket med 25 % innen 2023, noe som vil kreve sterkere fokus enn noen gang på energireduksjon og muligheter innen fornybar energi.

Goodyear reduserer energiforbruket ved å holde nøye oversikt over energiforbruket på alle anlegg for å sikre at hvert enkelt anlegg driver så effektivt som mulig. På Fürstenwalde-anlegget i Tyskland brukes nå LED-belysning, blandereffektivitet og reparasjonsprodukter til lekkasjer for å spare energi. I tillegg til dette spiller fornybar energi en rolle i Goodyears arbeid for å være mer bærekraftige, og selskapet har planer om to fotoelektriske kraftstasjoner i Luxemburg mens en rekke andre anlegg allerede bruker solenergi og vannkraft.

Det mest imponerende er at Goodyears dekk blir stadig mer komplekse når vi ser på hvordan produksjonsprosessen har utviklet seg. Det betyr at det går mer energi til å lage hvert enkelt dekk. Likevel har selskapet faktisk fortsatt å redusere sitt samlede energiforbruk.

Drivhusgasser og annet avfall

Energiforbruk og utslipp av drivhusgasser henger ubønnhørlig sammen. Goodyears arbeid for å redusere energiforbruket har ført til en reduksjon i drivhusgassutslippene på 19 % globalt siden 2010. Oppskriften er enkel – jo mindre energi selskapet bruker, jo lavere blir utslippene.

Det betyr at Goodyear ligger godt foran målene sine når det gjelder reduksjon av drivhusgassutslippene, siden målet globalt for selskapet er på 25 % innen 2023. I EMEA-regionen er Goodyears utslipp av drivhusgasser allerede redusert med 24 %.

Når det gjelder andre typer avfall, etablerte Goodyear en forventning om null avfall til søppelfyllinger så langt tilbake som i 2006, og har forbedret innsatsen hvert år siden. I fjor begynte de for eksempel også å måle avfall etter type og avhendingsmetode.

Vann

Selv om produksjonen generelt sett ikke bruker mye vann, er Goodyears arbeid for å redusere bruken av vann fokusert på områder med dårlig vannforsyning, hvor dette er en mer verdifull ressurs. Selskapet sporer vannforbruket og vannuttaket på 43 anlegg, og har som mål å være så effektivt som mulig slik at vannforbruket ikke fører til problemer i disse vannfattige områdene.

I 2019 ble det globale vannforbruket redusert med 15 % i forhold til basisåret 2010, og for øyeblikket arbeider Goodyear med å fastsette nye mål for vannsparing for de neste fem årene. EMEA-området er ledende på å redusere vannforbruket med en reduksjon på 33 % siden 2010.

Goodyears fokus på ansvarlig dekkproduksjon, med EMEA-regionen i front, er en kontinuerlig, inspirerende reise som vil fortsette å utvikle seg i takt med vitenskapen som gjør den mulig.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 62 000 ansatte og produserer sine produkter på 46 anlegg i 21 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.