Gå videre til innhold
Goodyear lanserer den første intelligente sanntidsfunksjonaliteten for dekk i 24-timersløpet i Le Mans

Pressemelding -

Den trådløse, innebygde sensoren vil bli brukt på dekkene på NASCARs Garage 56-bil i Le Mans

Goodyear Tire & Rubber Company presenterte i dag konkurransedekk med de første sanntids intelligente dekkfunksjonene for måling av lufttrykk og temperatur. Funksjonaliteten vil bli brukt på NASCARs Garage 56-bil, en Next Gen Chevrolet Camaro ZL1, i årets 24-timersløp i Le Mans den 10.–11. juni 2023.

Konkurransedekkene fra Goodyear er utstyrt med en nyskapende, batterifri sensor som er støpt inn i dekket under produksjonen. Sensoren drives av Goodyear Sightline, Goodyears intelligente teknologi, som vil levere dekkdata i sanntid til Hendrick Motorsports under løpets gang. Teknikere og sjåfører vil kunne bruke de intelligente dekkdataene til å få informasjon om lufttrykket og temperaturen slik at de kan optimalisere bilens ytelse ved å justere bil- og sjåførinnstillingene i sanntid.

«Fordi dekkene er bilens eneste forbindelse med veien, kan de potensielt levere utrolig mye sanntidsinformasjon som vil forbedre sjåførenes prestasjoner under vanskelige forhold. Goodyear er svært stolte over å ha den dekkintelligensen som skal til for å utløse dette potensialet i motorsporten, og det har vært et privilegium å få samarbeide med NASCAR, Hendrick Motorsports og Chevrolet om denne Garage 56-deltakelsen», sier Rich Kramer, Goodyears Chairman, CEO & President.

I tillegg til dekkintelligensen har Goodyear også utviklet tre typer dekk til NASCARs Garage 56-bil, en Next Gen Chevrolet Camaro ZL1, for å kunne håndtere potensielle værforhold under 24-timersløpet i Le Mans, inkludert:

• Konkurransedekk for tørre forhold som bidrar til å høye utholdenhetsnivåer og veigrep slik at bilen kan håndtere å kjøre alle de 24 timene Le Mans-løpet varer,
  • Dekk for mellomvåte forhold, for tåke eller lett regn for å hjelpe bilen å yte sitt beste under vanskelige værforhold, og
  • Dekk for helt våte forhold, for kraftig regn, med en unik slitebanedesign og dekkonstruksjon som bidrar til å drenere vann fra dekkoverflatens kontaktflate, med en mykere gummiblanding for å opprettholde grepet når overflatetemperaturen på banen er lavere.

Alle Goodyears dekk til NASCARs Garage 56-bil Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 ble bygd for hånd i Akron i Ohio ved produksjonsanlegget på Goodyears Innovation Center, Goodyears beste produksjonsanlegg for motorsportdekk.

Sju ganger NASCAR Cup Series-mester Jimmie Johnson, tidligere vinner av 24-timersløpet i Le Mans Mike Rockenfeller og Formel 1-verdensmester 2009 Jenson Button vil dele på å kjøre NASCARs Next Gen Chevrolet Camaro ZL1. Sjåførene og flere teknikere har vurdert Goodyear-dekkene i ti tester på åtte ulike steder gjennom de siste 12 månedene, til sammen over 12 000 kjørte kilometer, som forberedelse til det ultimate utholdenhetsløpet.

Garage 56-deltakelsen er et samarbeid mellom NASCAR, Hendrick Motorsports, Chevrolet og Goodyear – mestvinnende team, produsent og dekk i sportens 75-årige historie. Garage 56 er en egen klasse for enkeltdeltakere som arrangøren holder av til konseptbiler som demonstrerer nyskapende teknologier for fremtiden. I tillegg til å delta Garage 56 i 24-timersløpet i Le Mans, er Goodyear også eksklusiv dekkleverandør for Le Mans Prototype 2 (LMP2)-klassen.

Disse nyskapende dekkene er de nyeste i en lang tradisjon med Goodyears ledende teknologi. Siden 1898 har Goodyear skapt mulighet for mobilitet og holder fast ved å være More Driven. I år feirer Goodyear sitt 125-årsjubileum ved å fortsette å levere produktene og tjenestene som beveger verden. Gå til selskapets nettsted hvis du vil vite mer.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.