Gå videre til innhold
Goodyear presenterer vinterdekkene for 2021/2022 sesongen med nyhetene UltraGrip Arctic 2 og UltraGrip Arctic 2 SUV

Pressemelding -

Årets presentasjon av Goodyears vinterdekkserie inneholder to spennende produktinnovasjoner. Det nye UltraGrip Arctic 2 piggdekket har blitt lansert for både personbiler og SUVer, og ble testvinner i MOTORs vinterdekktest 2021[1].

Piggdekk

Nyhet! UltraGrip Arctic 2 + UltraGrip Arctic 2 SUV – Goodyears nye testvinnende piggdekk med enestående ytelse ved bremsing på is, bremsing og håndtering på snø[1]

UltraGrip Arctic 2 og UltraGrip Arctic 2 SUV er de nyeste tilskuddene til Goodyears prisbelønte vintersortiment. Dekkene leveres med Arctic Eagle Claw – neste generasjons piggteknologi fra Goodyear – og leverer utmerkede egenskaper på is og snø, samtidig som kjøreturen blir mer behagelig med redusert innvendig støynivå sammenlignet med forgjengeren. Den nye Snow Grip-teknologien gir sterke egenskaper på alle typer snøføre, dette på grunn av bredere spor og høyere tetthet av gripekanter. Alle disse forbedringene ble bevist av Test World, hvor UltraGrip Arctic 2 fikk de beste testresultatene på bremsing og håndtering på snø[2].

De nye piggdekkene kommer ved lanseringen i 44 nye SKU-er fra 16- til 19-tommer for personbiler, og i 21 dimensjoner fra 17- til 21-tommer for SUV-er.

Nordiske friksjonsdekk

UltraGrip Ice 2 – nordisk piggfritt dekk, testvinner i flere tester[3]

UltraGrip Ice 2 er et piggfritt dekk som er tilpasset nordiske vinterforhold. Dekket er utviklet for å gi stabil ytelse og forbedret grep og bremsing på snø og is, i tillegg til samlet forbedret ytelse på både våte og tørre veier. «Active Grip»-teknologien optimerer kontakten mellom vei og dekk på veldig glatte veier. Dekkets rette lameller graver seg ned i underlaget, slik at dekket får god trekkraft og bremsing på snø og is. UltraGrip Ice 2 er tilgjengelig i 42 dimensjoner mellom 13 og 19 tommer, hvorav 20 dimensjoner med SoundComfort-teknologi.

UltraGrip Ice SUV– leverer ytelse på is for SUV-er under ekstreme vinterforhold

Den myke materialblandingen i UltraGrip Ice SUV beholder stor fleksibilitet ved svært lave temperaturer, noe som gir mindre stivhet og bedre hold for optimale kjøreegenskaper med godt grep på is og snø. I tillegg til at dekket er tilpasset for snø- og isføre, så Goodyear nærmere på de spesifikke kravene for SUV-er. Disse bilene er tyngre, noe som øker belastningen på dekket, og det kreves spesielle egenskaper for å sikre grep og veikontakt. Her spiller ActiveGrip-teknologien en viktig rolle. I tillegg har slitebanemønsteret blitt tilpasset for SUV-er slik at det gir optimale bremseegenskaper på snø- og isdekte veier. UltraGrip Ice SUV er utstyrt med TOP Indicator-teknologi, et snøsymbol på dekket som gradvis forsvinner etter hvert som dekket brukes. Når det er helt borte, må dekket byttes for å sikre optimale vinteregenskaper.UltraGrip Ice SUV er tilgjengelig i 34 dimensjoner mellom 16 og 21 tommer, hvorav 17 dimensjoner med SoundComfort-teknologi.

SoundComfort-teknologi- for en stillere og mer komfortabel kjøretur

Goodyears vinterdekkserie inkluderer nå hele 84dimensjoner med den støyreduserende teknologien SoundComfort. Våre SoundComfort-dekk er utformet med en innebygd lyddemper. Denne akustiske lyddemperen er som en pute for dekkene. Den reduserer vibrasjoner i luften og demper støyen inne i bilen mens du kjører, slik at kupeen blir dobbelt så stille som med vanlige dekk.[4]

SoundComfort-teknologien er aktiv hele dekkets levetid uten å påvirke rullemotstand, kjørelengde eller maksimal hastighet.

Les mer: https://bit.ly/31b6KC4

[1] 1. plass blant piggdekkene i MOTOR test (motor.no, 2021-09-21). 8 dekk med i testen, dimensjon 205/55R16.

[2] Sammenlignet med de tre siste tilgjengelige modellene fra hovedkonkurrentene i piggdekksegmentet (Michelin X-Ice North 4, Nokian Hakkapeliitta 9, Continental IceContact 2). Testet av TestWorld i januar 2021 på oppdrag fra Goodyear. Testet dekkdimensjon: 225/55R17 101T XL. Testbil: BMW 530d. Teststed: Ivalo, Finland. Den fullstendige rapporten er tilgjengelig på: https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/tire-test-reports/tire-test-reports-winter.html

[3] Goodyear UltraGrip Ice 2 testvinner blant nordiske friksjonsdekk i Teknikens Värld, 22/2017, 205/60R16, Aftonbladet Bil, 7/2017, 205/60R16, Teknikens Värld, 22/2016, 205/55R16, én av to testvinnere i Tekniikan Maailma 17/2014, Tehnikamaailm 10/2014, Motor 5/2014, 205/55R16 94T, 12 friksjonsdekk i testen. Best i test blant 7 friksjonsdekk i Aftonbladet Bil 6/2014 og Teknikens Värld 22/2014, 205/55R16 94T.

[4] Avhengig av type kjøretøy, fart og underlag det kjøres på. Basert på målinger gjort inni kjøretøyet, under kjøring. Testet februar 2018, januar 2018, november 2017 og oktober 2011 av Goodyears ingeniører i Luxembourg. Dekk størrelse: 225/55R17 på VW Passat Alltrack og Ford Kuga og 225/55R17 på Audi A7.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.