Gå videre til innhold
Goodyear utnevnt som LMGT3-kategoriens eksklusive dekkleverandør i WEC og ELMS fra 2024

Pressemelding -

Goodyear er valgt som eksklusiv dekkleverandør for LMGT3-kategorien i FIA World Endurance Championship (WEC) og den europeiske Le Mans-serien (ELMS) i en treårsavtale med start i 2024.

Avtalen er et resultat av anbudsinnbydelsen som ble sendt ut av FIA og ACO i desember i fjor, og ble godkjent av medlemmene i FIA World Motor Sport Council via elektronisk avstemming.

Den nye, svært imøtesette klassen skal erstatte WECs nåværende LMGTE Am- og ELMS’ LMGTE-kategori neste år. Feltet vil omfatte noen av de mest gjenkjennelige og populære bilmerkene i verden, noe som nok vil føre til at det blir en favoritt blant fansen, spesielt under 24-timersløpet på Le Mans. Fra et teknisk perspektiv vil kombinasjonen av biler med motor foran, i midten og bak skape tette konkurranser og en interessant utviklingsutfordring for Goodyear.

Goodyear vil utvikle helt nye dekk for kategorien og utnytte sin enorme erfaring fra de internasjonale GT3- og GTE-kategoriene. Innen utholdenhetsracing er Goodyear for øyeblikket eksklusiv leverandør for LMP2-kategorien i WEC og både LMP2- og LMGTE-kategorien i ELMS. Innføringen av LMGT3 i Goodyears portefølje styrker deres posisjon innen internasjonal motorsport.

Utviklingsarbeidet er allerede i gang, med flere tester planlagt i løpet av 2023 i Europa og Nord-Amerika. Goodyear vil bruke en rekke ulike baner til å utvikle og evaluere dekket før det brukes i konkurranser, med fokus på noen av de banene som er mest krevende for dekkene. Flere GT3-produsenter vil bli involvert i testprosessen.

Som med andre utholdenhetsprosesser er det viktig å fokusere på dekkets levetid. Som minimum ønsker Goodyear å oppnå doble økter på alle Grand Prix-baner og triple økter på Le Mans. Videre informasjon om dekkutviklingen vil komme etterhvert.

Ben Crawley, Director of Motorsport EMEA hos Goodyear: «Vi er glade for å kunne gå inn i en ny æra med LMGT3 i WEC. Denne nyheten vitner om Goodyears fokus på sitt langsiktige racingprogram, og alle på teamet gleder seg til en spennende 2024-sesong og videre sesonger.

Den nye kategorien gir oss en fascinerende teknisk utfordring. Det finnes store variasjoner blant bilene i denne kategorien, og det nye dekket må oppfylle kravene for dem alle. Under testprosessen vil vi samarbeide direkte med noen av de ledende GT3-produsentene, noe som vil gi ulike utfordringer på grunn av deres ulike motorkonfigurasjoner og oppsett. Vi utvikler det nye dekket ved å kombinere nye teknologier med vår erfaring og ekspertise fra andre mesterskap over hele verden.»

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.