Gå videre til innhold
Goodyears bærekraftundersøkelse 2023: Drivstoffeffektive dekk spiller en viktig rolle innen bærekraftig flåteadministrasjon

Pressemelding -

Goodyears tredje årlige bærekraftundersøkelse viste at flåter over hele Europa innser hvor viktig og fordelaktig det er med effektive dekk. Dekkene kommer på førsteplass som den mest populære utskiftbare komponenten for å maksimere flåtens effektivitet. Mer enn 1600 flåter over hele Europa, inkludert flere flåter i Norden, har deltatt i undersøkelsen.

I undersøkelsen ble flåtene bedt om å oppgi hvilke tiltak de for øyeblikket har iverksatt for å nå bærekraftmålene sine. 56 % av flåtene svarte at de allerede bruker drivstoffeffektive dekk. Den eneste løsningen som var mer populær blant flåtene var å oppdatere bilparken (62 %) etter hvert som bransjen viderefører overgangen til elektriske kjøretøyer og mer effektive drivlinjer.

Spredt over hele Europa bruker 56 % av flåtene som deltar i undersøkelsen, drivstoffeffektive dekk, og 42 % rapporterer at de bruker regummierte dekk. Flåter som bruker Goodyears regummieringsløsning kan redusere de samlede dekkutgiftene med 10 %1og forlenge dekkenes levetid med opptil 150 %1. Ved å bruke eksisterende ressurser så mye som mulig bruker Goodyears 56 % mindre råolje til produksjonen2.

Utspredt bruk av drivstoffeffektive dekk blant megaflåtene

Undersøkelsen viste at 70 % av megaflåtene bruker drivstoffeffektive dekk til å hjelpe dem å oppnå bærekraftmålene sine. En megaflåte defineres som en flåte med mer enn 500 kjøretøyer i drift. Denne kategorien rapporterte også den høyeste bruken av regummierte dekk.

For å støtte flåter og transportselskaper enda bedre lanserte Goodyear i 2021 en avansert og allsidig produktserie ved navn FUELMAX ENDURANCE, designet for økt drivstoffeffektivitet. Denne dekkserien, beregnet på både styre- og drivaksler, utgjør en innovativ løsning skreddersydd for transport- og logistikkfirmaer som kjører både på store og velholdte veier og mindre og dårligere veier – ofte omtalt som interregional transport.

Denne serien er utviklet for å hjelpe de mange europeiske flåtene og lastebilprodusentene med å redusere karbonavtrykket sitt. Den oppnår dette ved å harmonisere den kjente drivstoffeffektiviteten ved langtransport med robustheten, trekkraften og holdbarheten som er nødvendig for kjøring på mindre og dårligere vedlikeholdte veier. Denne produktserien fremstår som det mest tilpasningsdyktige og drivstoffeffektive tilbudet fra Goodyear for lastebiler så langt.

Et annet eksempel er Goodyear FUELMAX PERFORMANCE – Goodyears ultimate drivstoffbesparende styreakseldekk. Det er designet for bruk innen langtransport på gode veier, og bidrar til å holde både drivstoffkostnader og CO2-utslipp nede. Dekket er spesielt utformet for kjøring på gode veier, leverer minimal rullemotstand og bidrar til å møte målene for reduserte CO2-utslipp.

Maciej Szymański, Marketing Director Commercial Europe hos Goodyear, sier: «Årets utgave av Goodyears bærekraftundersøkelse viste at populariteten ved å bruke dekkteknologi til å øke effektiviteten følger størrelsen på flåten. Dette skyldes antakelig de høye kostnadene ved innkjøp av de beste dekkene i klassen. Innsparingene gjennom dekkenes levetid vil imidlertid være betydelige, spesielt når de knyttes til kombinasjonen av dekk, løsninger og tjenester som Goodyear Total Mobility, som vil maksimere produktets livssyklus og effektivitet.»

«Resultatene fra undersøkelsen er tydelig positive når så mange flåter anerkjenner effekten av et eksepsjonelt dekk», legger Szymański til. «Førsteklasses dekk gir øyeblikkelige effektivitetsforbedringer for bedriften, og godt vedlikeholdte dekk kan holde i flere hundre mil ekstra. Goodyear har både produktene og løsningene som hjelper flåter å maksimere effektiviteten og levetiden for dekkene sine, uansett om det handler om automatiserte overvåkingssystemer eller avanserte algoritmer som hjelper administrasjonen å håndtere problemene før de fører til unødvendig nedetid.»

[1] Basert på interne analyser som sammenligner brukstiden på et nytt Goodyear-dekk med et nytt Goodyear-dekk som har blitt mønsterskåret, regummiert og mønsterskåret for andre gang.

[2] Basert på interne data

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.