Merkegradering bekrefter at Goodyear Marathon er langtransportens «Dream Team»

Merkegradering bekrefter at Goodyear Marathon er langtransportens «Dream Team»

Brussel, 30. mai 2012 – Graderingen for den nylanserte EU-merkingen av dekk beviser at Goodyear Marathon LHS II + styrehjulsdekk, LHD II + drivhjulsdekk og LHT II tilhengerdekk er lastebildekkenes "Dream Team". Ved å montere Goodyear Marathon-dekk på en alminnelig femakslet, 40-tonns trailer utstyrer man kjøretøyet med en drivstoffbesparende kombinasjon av seks A-klassedekk, to B-klassedekk og fire C-klassedekk, avhengig av dimensjoner[1]. Disse dekkene rangeres også høyt på våtgrep, som betyr kort bremsestrekning på glatt vei, og de har også lav utvendig støy.

“Goodyears Marathon-serie med langtransportdekk gir ualminnelig god drivstofføkonomi[2], og nå, takket være EUs nye forskrifter for dekkmerking, kan operatørene se selv hvilke dekk som er best for drivstofføkonomien. De bør også huske å tenke på dekkenes levetid, spesielt med hensyn til kjørelengde – selv om denne informasjonen ikke er en del av merkingen”, sier Boris Stevanovic, markedsføringsdirektør for lastebildekk hos Goodyear Dunlop i EMEA-regionen. “Kombinasjonen av Goodyear Marathon LHS II +, LHD II + og LHT II er i sannhet et "Dream Team" som gir flåteoperatørene fantastisk drivstofføkonomi i tillegg til godt våtgrep og lav støy.”

Goodyear Marathon LHT II tilhengerdekk er ikke bare det høyest graderte lastebildekket fra Goodyear på drivstoffeffektivitet, med A-klassifisering i to dimensjoner[3], men det får også C-klassifisering på våtgrep og har lavt støynivå. Dette er av svært høy viktighet siden det er seks tilhengerdekk på de fleste semitrailere, det vil si 50 % av den samlede rullemotstanden for drivvogn og tilhenger til sammen. Våtgrepsrangeringen C for LHT II betyr kortere bremsestrekning på våte veier enn lavere graderte dekk. Støynivået er spesielt lavt for LHT II med gradering med én bølge og støynivå på 70 dBA3 for to dimensjoner.

De nylig lanserte Goodyear Marathon LHS II + og LHD II + styre- og drivhjulsdekk ble testet av TÜV Süd Automotive1, og resultatene viste at begge dekkene overgikk testkonkurrentene på rullemotstand1. Når det gjelder merkerangering, fikk tre LHS II +-dimensjoner[4] en imponerende B for både drivstofføkonomi og våtbremsing med mellom 70 og 71 dBA (én eller to bølger) for utvendig støy. I LHD II +-serien fikk tre dimensjoner[5] rangering C for både drivstofføkonomi og våtbremsing og støynivå mellom 73 og 75 dBA (to eller tre bølger) – ekstremt gode resultater fordi dette er M+S-dekk som gir overlegent veigrep under alle forhold.

Dekkmerking blir lovpålagt i EU-landene fra 1. november 2012. Fra den datoen må alle kjøpere av lastebildekk gjøres oppmerksomme på merkeinformasjonen slik at de kan sammenligne og velge de dekkene som er best egnet for deres drift. Goodyear er overbevist om at dette vil gjøre operatørene mer oppmerksomme på betydningen av dekkene i den samlede drivstofføkonomien for lastebiler, og ikke bare vil det spare bransjen for penger, det vil også bidra til å redusere skadelige CO2

[1] De tyske gummiprodusentenes organisasjon beskriver dekk med rangeringen C/C og høyere som svært gode dekk, og dekk med rangering A/C – A/A og C/A – A/A som ekstraordinære dekk av særdeles høy kvalitet.

[2] Dataene ble målt av TÜV Süd i august 2011 (test nummer 76246887-1) og september 2011 (76246886-1). De testede dekkene – Goodyear Marathon LHS II + / LHD II +/ LHT II – ble sammenlignet med henholdsvis styrehjul-, drivhjul- og tilhengerdekk fra de tre hovedkonkurrentene. Dekkdimensjoner 315/70R22.5 (styre- og drivhjul) og 385/65R22.5 (tilhenger). På rullemotstand var LHS II + styrehjulsdekk mellom 3 og 19 % bedre enn konkurrentene, Marathon LHD II + var i ett tilfelle likt med en konkurrent og i de andre tilfellene opptil 16 % bedre, mens Marathon LHT II tilhengerdekk var mellom 12 og 28 % bedre enn konkurrentene.

[3] LHT II-dimensjonene som får A for drivstoffeffektivitet er: 385/55R22.5 og 435/50R19.5. Dimensjonene 385/65R22.5 og 275/70R22.5 får henholdsvis B og C. Alle fire dimensjonene får C for våtgrep. Støynivået gir én lydbølge (70 dBA) for to dimensjoner og to bølger (71 og 72 dBA ) for to dimensjoner.

[4] Dimensjoner: 295/80R22.5 HL, 315/70R22.5 HL og 315/80R22.5 HL

[5] Dimensjoner: 295/80R22.5, 315/60R22.5, 315/70R22.5

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.