Nye Goodyear UltraGrip Ice 3 til topps i flere nordiske vinterdekktester

Nye Goodyear UltraGrip Ice 3 til topps i flere nordiske vinterdekktester

Goodyear UltraGrip Ice 3 overbeviser i de nyeste testene med sine utmerkede og balanserte egenskaper

Det nye nordiske friksjonsdekket fra Goodyear, UltraGrip Ice 3, er spesielt utformet for nordiske vinterforhold. I nyere nordiske magasindekktester har den vunnet flere førsteplasser.

I finske Moottoris1 siste vinterdekktest sammenligner magasinet fire piggfrie Premium-vinterdekk og fire rimeligere piggdekk. UltraGrip Ice 3 får beste poengsum av alle de åtte testede dekkene og blir utropt til testvinner.

Det nye Goodyear-dekket får også topplassering i Dagbladets2 siste vinterdekktest, hvor det får delt førsteplass av de ni testede nordiske friksjonsdekkene.

Enestående egenskaper på snø og is

I henhold til det finske magasinet Moottori1 har testvinneren UltraGrip Ice 3 forbedret seg betydelig på is sammenlignet med forgjengeren. Dekket demonstrerer de beste egenskapene for håndtering på is, bremsing på is og bremsing på snø. Magasinet roser dekkets «utmerkede veigrep på is og snø»5. På asfalt har dekket de beste egenskapene når det gjelder håndtering på vått underlag, og journalisten kommenterer at det er «trygt og enkelt å kjøre på vått føre»5.

I tillegg overbeviser UltraGrip Ice 3 ekspertene hos Dagbladet2, som gir dekket beste poengsum for bremsing og akselerasjon på snø. Avisen skriver «Dekket oppfører seg stabilt og trygt i de fleste situasjoner. På snø er dette et topp-dekk, med godt grep under alle forhold». Journalisten roser også dekkets egenskaper på vått føre «På våt vei er dette det beste piggfrie vinterdekket i testen» og det lave støynivået.

Balanserte samlede egenskaper anerkjent

Goodyears dekk skinner også i Motors3 test av piggfrie nordiske vinterdekk. Motor rangerer Goodyear UltraGrip Ice 3 på en samlet andreplass og fremhever de utmerket baslanserte egenskapene på ulike typer vinterføre, og kommenterer «Dette er det beste valget for de som kjører mest på barmark, men likevel ønsker bra grep på snø og is».

Motors3testerer la til: «Det presterer på topp hva angår akselerasjon og bremsing på snø, og tar svingene utmerket også på dette underlaget.»

I tillegg kommer Goodyear UltraGrip Ice 3 på andreplass blant piggfrie nordiske dekk i den svenske publikasjonen Teknikens Värld4. Magasinet anerkjenner dekkets balanserte egenskaper og sier «det andre nye dekket fra Goodyear i år fungerer godt. Goodyear forstår hvordan de skal kombinere veigrep på vinterføre med adekvate vannplaningsegenskaper.» 6 Dekket er også best i den berømte elgtesten.

I tillegg til de gode resultatene i Teknikens Värld i kategorien for piggfrie nordiske dekk, fikk Goodyears dekk også gode plasseringer i kategorien for piggdekk og sentraleuropeiske piggfrie dekk med piggdekket UltraGrip Arctic 2, og det nye mellomeuropeiske piggfrie dekket UltraGrip Performance 3 ble utnevnt til «Best i test» i disse to kategoriene.6

Goodyear innarbeider en rekke teknologier som gir vinterdekkene deres eksepsjonelle egenskaper.

Ice Grip-teknologien gir bedre veikontakt på is med en mykere gummiblanding enn forgjengeren7. Den nyskapende gummiblandingen er mer elastisk ved lave temperaturer.

Ice Handling+-teknologien gir bedre håndtering på is selv på tyngre kjøretøyer på grunn av en forbedret design og økt kontaktflate8. Videre gir et større fotavtrykk økt stabilitet.

Snow Braking-teknologi bidrar til å optimalisere slitebanemønsteret med et større antall blokkanter og høyere lamelltetthet for bedre akselerasjon og bremsing9.

_________

(1) Moottori nr. 9/2023, dekktest som sammenligner piggfrie Premium-dekk (friksjonsdekk) med rimeligere piggdekk i dimensjon 205/55R16: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/talvirengastesti-karkipaikka-vaihtui-viime-vuoden-suvereeni-testiykkonen-kohtasi-voittajansa/
(2) Dagbladet, 11. oktober 2023. Sammenligning: 10 piggfrie dekk. Delt testseier med Continental VikingContact 7 i kategorien piggfrie nordiske dekk.
(3) Motor, 16. september 2023, test av piggfrie dekk (friksjonsdekk) i dimensjon 225/45R17.
(4) Teknikens Värld nr. 20/2023, test av piggfrie nordiske dekk (friksjonsdekk) mellomeuropeiske dekk og piggdekk i dimensjon 225/50R17.
(5) Oversatt fra den finske originalen.
(6) Oversatt fra den svenske originalen.
(7) Mot UltraGrip Ice 2.
(8) Intern test mot UltraGrip Ice SUV Gen-1, 2022.
(9) Intern test mot UltraGrip Ice 2, 2022.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.