Se mer en merkingen når du velger  Vinterdekk – det er Goodyear Dunlop!

Se mer en merkingen når du velger Vinterdekk – det er Goodyear Dunlop!

Stockholm, 1.11.2012 – Goodyear Dunlop anbefaler operatører av kommersielle kjøretøyer til å se på mer enn den nye EU-merkingen når de kjøper vinterdekk. Selv om drivstoffeffektivitet og våtgrep, som vises på merkingen, er blant de viktigste egenskapene man må vurdere for langtransportoperatører, er de mindre relevante på vinterføre. Grep og trekkraft på snø og is og kjørelengde er viktige prioriteringsområder for vinterdekk, men vises ikke på den nye merkingen. I en undersøkelse Goodyear Dunlop nylig utførte i Norden, satte nesten alle operatørene trekkraft på snø og hardpakket snø som de to viktigste kriteriene for valg av vinterdekk.

Dekk til bruk på kaldt og glatt vinterføre krever andre egenskaper enn dekk for andre forhold. Her er det veigrep og trekkraft, spesielt på snø og is, som er det viktigste, og dette er bare to av 50 ulike egenskaper som Goodyear Dunlop vurderer når de utvikler dekk for kommersielle kjøretøyer. Kjørelengde er også veldig relevant for alle typer kjøretøyer. Derfor prioriterer Goodyear Dunlop egenskaper i henhold til de kriteriene som er mest relevante for hvert bruksområde.

Vi utvikler dekk for å oppfylle kundenes behov, og tilbyr dekk for en lang rekke formål som alle stiller ulike krav som vi må oppfylle”, sier Boris Stevanovic, Marketing Director Truck Tires, Goodyear Dunlop EMEA. “Til syvende og sist er kundene våre ute etter lavest mulig samlede driftskostnader uten å måtte ofre noe av sikkerheten og med minimal miljøpåvirkning. Vårt mål er å oppnå dette så langt det er mulig, men måten vi oppnår det på, varierer etter hvilke bruksområder dekkene er beregnet på.”

Om Goodyear Dunlop

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. De har cirka 71,000 ansatte og produserer sine produkter på 53 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider med å utvikle førsteklasses produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både når det gjelder teknologi og resultater.

Goodyear Dunlop Europes utvalg av dekk for kommersielle kjøretøyer og busser omfatter mer enn 400 ulike dekktyper i i overkant av 55 dimensjoner. Mange av verdens ledende produsenter av kommersielle kjøretøyer monterer dekk fra Goodyear som standarddekk, inkludert DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania og Volvo. Goodyear leverer også dekk til alle de største tilhengerprodusentene. Med Fleet First, som omfatter servicenettverket TruckForce, ServiceLine heldøgns veiassistanse, FleetOnlineSolutions administrasjonssystem på Internett og Goodyear Retread Technologies, leverer Goodyear det største utvalget av tjenester i bransjen.

Du finner mer informasjon om Goodyear og deres produkter på www.goodyear.com.

Mer enn 500 operatører av kommersielle kjøretøyer i Danmark, Finland, Norge og Sverige deltok i den omfattende dekkundersøkelsen fra Goodyear hvor spørsmål om viktige egenskaper var en viktig del. Her var vinteregenskaper høyeste prioritet hos et overveldende flertall, og mellom 89 og 95 % av operatørene i Finland, Norge og Sverige satte gode egenskaper på vinterføre som "viktigst" av alle kriteriene. I Danmark, hvor klimaet er mer temperert, var antallet likevel mer enn 50 %. De to viktigste kriteriene for vinterdekk i alle landene var trekkraft på hardpakket snø og snø, i de fleste tilfeller med nesten 100 % støtte. Lav rullemotstand kom mye lengre ned på listen på alle områder. Undersøkelsen ble gjennomført av GFK på vegne av Goodyear Dunlop i mars og april 2012.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.