Gå videre til innhold
Fra den ubehandlede veggen tok  fyr ,gikk det ytterligere seks minutter innen AVD-veggen begynte å brenne.
Fra den ubehandlede veggen tok fyr ,gikk det ytterligere seks minutter innen AVD-veggen begynte å brenne.

AVD stoppet brannen i seks minutter

Det nye slokkemidelet AVD stoppet spredningen fra en fullt utviklet husbrann i hele seks minutter.

Det viser en nylig gjennomført test i Røyse ved Tyrifjorden, fem mil vest for Oslo.

– Seks minutter betyr veldig mye når vi kommer fram til en brannplass, sier Dag Mosengen, utrykningsleder på Brann og Redningstjenesten i Ringerike kommune.

Det nye slokkemidelet AVD for branner i litiumionbatterier har også vist seg å ha gode egenskaper for brannbegrensning. Det var bakgrunnen til testingen i Røyse, der brann og redningstjenesten i Ringerike, gjennomførte en røykdykkerøvelse.

– Denne gangen fikk vi muligheten til å teste utstyr og rutiner i en husbrann i stedet for i en container, sier Dag Mosengen.

I forbindelse med røykdykkerøvelsen passet man også på å teste AVD`s evne til brannbegrensing.

Sirka tre meter fra huset ble det montert opp to identiske vegger av ubehandlet trevirke, 1,5 meter bredde og 3 meter høye. Den ene veggen ble dekket med AVD fra en seksliters brannslokker, den andre var helt ubehandlet.

– Målet var å se hvor lenge vi kunne forhindre spredningen av brannen ved bruk av AVD, sier Kjell-Rune Sylte, på GPBM Nordic.

Seks minutter er mye tid!

Fra den ubehandlede veggen begynte å brenne tok det seks minutter før AVD-veggen tok fyr. Utrykningsleder Dag Mosengen har tidligere vært med og testet AVD, men ble uansett imponert av resultatet.

– Seks minutter er veldig mye tid når man kommer fram til en brannplass, det kan være forskjellen på å lykkes å slokke eller ikke, sier Dag Mosengen.

Han mener at på seks minutter rekker man å få fram rett utstyr, få fram mannskap og kanskje kjøle ned inntilliggende vegger.

Test med varmekamera

Testen ble også filmet med varmekamera for å undersøke hvordan AVD klarer å stå imot strålevarmen fra flammene. Den termiske studien viste at brannen fikk ett helt annet forløp på veggen med AVD. Den ubehandlede veggen ble raskt veldig varm på baksiden og stod 18 minutter innen den falt, etter at den begynte å brenne, veggen med AVD holdt imot varmen bra og klarte seg i 32 minutter før den falt, tross at strålevarmen var meget høy.

– Det betyr at brannbegrensings tiden er mer enn bare seks minutter, men nærmer seg 40 minutter, sier Kjell-Rune Sylte.

Allerede i dag har brann og redningstjenesten på Ringerike utstyrt sine utrykningskjøretøy med AVD-slokkere. Men enn så lenge har Dag Mosengen og hans kollegaer ikke hatt behov for å ta i bruk disse slokkerne ute på oppdrag.

– Hittil har vi bare testet slokkerne på noen batteribranner og ved to husbranner, men nå vet vi mer om hvilke situasjoner som AVD slokkemiddelet kan være et godt alternativ, sier han.

Han ser at det finns mange muligheter for bruk av slokkemiddelet, for eksempel ved branner i elbiler, elsykler, andre elektriske transportmidler, eller for å skjerme mot nærliggende hus.

– Det er egentlig bare fantasien som setter grenser.

Emner

GPBM Nordic designer, markedsfører og selger produkter innenfor områdene bærbar energi, belysning, brannsikkerhet samt velferdsteknologi, og har tatt en sterk posisjon både på konsument- og industrimarkedet med bl.a. varemerkene GP Batteries og Housegard.

Pressekontakt Communications manager Pressekontakt for GPBM (Brannsikkerhet) i Norden

Leverandør av produkter innen energi og sikkerhet

Cebon designer, markedsfører og selger produkter innenfor områdene bærbar energi, belysning, brannsikkerhet samt velferdsteknologi, og har tatt en sterk posisjon både på konsument- og industrimarkedet med bl.a. varemerkene GP Batteries og Housegard.

Professor Birkelands vei 26B