Dette irriterer oss mest på badet

Dette irriterer oss mest på badet

Flekker på baderomsspeilet, tom dorull eller hår i dusjen? Dette irriterer oss mest på badet.

Et bad er ikke lenger bare et bad. Moderne norske baderom preges av komfort, velvære og luksus. Samtidig er badet trolig det rommet hvor vi blir mest utsatt for andres irriterende uvaner.

Baderomsprodusenten Villeroy & Boch Gustavsberg har kartlagt hva som irriterer nordmenn mest på badet.

–Badet blir bare viktigere for norske boligeiere. Før var det fort inn og fort ut igjen. Nå er badet et sted for kvalitetstid og velvære i en hektisk hverdag – som nordmenn gjerne bruker betydelige summer på. Men badet er også det stedet i huset som kanskje gir mest rom for irritasjon over de vi bor sammen med, sier Angelica Zwahlen, kommunikasjonssjef i Villeroy & Boch Gustavsberg.

Tørk av speilet, gutter!

Flekker på speilet er det som går folk mest på nervene. Det viser undersøkelsen som er gjennomført av YouGov på vegne av Villeroy & Boch Gustavsberg. Mer enn 1 av 3 av oss har fingermerker eller tannkremflekker på topplista over irritasjonsmomenter – og kvinner irriterer seg mer enn menn. Nesten halvparten – 41 prosent – av kvinnene lar dette gå ut over humøret.

UNNGÅ FINGERMERKER: Med en matt kant nederst på speilskapet kan man enkelt unngå fingermerker, noe som åpenbart irriterer både menn og kvinner.

Hår i dusjen og vasken topper også listen over irritasjonsmomenter for begge kjønn. Men selv om man skulle tro at det er jentene selv som står for håret i sluket, er det faktisk flere kvinner enn menn som lar seg irritere: 35 prosent av kvinnene mot 30 prosent av mennene. Det kan hende skjeggrester i vasken spiller inn.

Bytt ut dorullen – og legg ned toalettsetet!

Vil du unngå å sette grå hår i hodet på mannen din, bør du passe på å bytte ut dorullen når det går tom. Nesten hver tredje mann synes tom dorull er et av de største irritasjonsmomentene. Også kvinner irriterer seg over tom dorull, men ikke like mye som når toalettsetet ikke er lagt ned. Den klassiske toalettsete-problematikken er noe som går 1 av 4 kvinner på nervene.

Planlegg for bedre oppbevaring

At nordmenn har blitt bortskjemt på baderomsfronten gjenspeiles også i at dårlige oppbevaringsmuligheter på badet er noe hver femte nordmann irriterer seg over. Det er spesielt de mellom 18 - 39 år som lar seg ergrer seg mest.

MER PLASS: Særlig den yngre generasjonen ønsker seg mer plass til oppbevaring på badet.

– Den moderne boligeieren forventer god skapplass både til kosmetikk og velværeprodukter og til håndklær. At de over 50 irriterer seg minst over oppbevaringsmulighetene henger nok sammen med at mange har hus med større baderom. Mindre bad har naturligvis mindre skapplass, men heldigvis finnes det nå mange løsninger for dette. Vår Graphic-serie er et eksempel på baderomsinnredning som har fokus på smart lagring, sier Zwahlen.

Topp 5 irritasjonsmomenter oppsummert:

1. Flekker på speilet
  2. Hår i dusjen
  3. Tom dorull
  4. Dårlige oppbevaringsmuligheter
  5. Toalettsetet er ikke lagt ned

Om undersøkelsen

Presseinformasjonen er basert på en undersøkelse gjennomført av analyseinstituttet YouGovmellom 31. januar og 4. februar 2018. Det ble gjennomført totalt 1012 CAWI-intervju med nordmenn over 18 år.

Emner

Villeroy & Boch Norge AS er en del av det tyske konsernet Villeroy & Boch AG og tilhører en av Europas største produsenter av baderomsprodukter. I konsernet inngår også varemerket Gustavsberg, som er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter. Villeroy & Boch har vært en viktig del av den europeiske kulturen og er den ledende europeiske premium merkevaren innen husholdningsporselen, fliser, kjøkken og bad. Les mer på www.gustavsberg.no og www.villeroy-boch.com

Pressekontakt Marketing Communications Manager Northern Europe Bath & Wellness +46 70 073 01 44
Christian Mjaaseth

Pressekontakt Country Manager Norway Bath & Wellness

Villeroy & Boch / Gustavsberg

Gustavsberg er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter. Høye nordiske standarder, tidløs design og smarte løsninger som sparer vann, energi og penger gjør det enkelt å lage et komplett baderom fra Gustavsberg.

Selskapet eies av den tyske gruppen Villeroy & Boch AG, en av Europas største produsenter av baderomsinnredninger. I konsernet inngår også varemerket Vatette, ledende innen installasjonsmaterialer for baderommet. Gustavsbergsgruppen har i dag rundt 400 ansatte og en omsetning på over 1,1 milliarder SEK.

Porselensproduksjon i Gustavsberg startet i 1825. De første baderomsproduktene ble produsert i 1939, og siden den gang har Gustavsberg stått for høy kvalitet, godt design og innovative løsninger. I dag er porselensproduksjon erstattet av montering i Gustavsberg, men fabrikken i Vårgårda produserer fortsatt kraner og har gjort det i over 100 år. I dag er Gustavsberg ledende innen vannsparing og miljømessig arbeid - fra produkt til ferdig installasjon. Les mer på www.gustavsberg.no

Villeroy & Boch / Gustavsberg
Villeroy & Boch AG Hauptverwaltung Saaruferstr.
66693 Mettlach