Gustavsberg lanserer kjøkkenkraner med energiklasse A – de første på markedet

Gustavsberg lanserer markedets første kjøkkenkran med energiklasse A

Gustavsberg har den store gleden av å lansere et nytt sortiment av Nye Nautic kjøkkenkraner med energiklasse A (SS-82 0000:2020). Siden standarden ble introdusert på det nordiske markedet i 2010, har det blitt ansett som mer eller mindre umulig å oppnå den høyeste energiklassen på en kjøkkenkran - både på grunn av tekniske begrensninger, men kanskje først og fremst fra et brukerperspektiv.

Disse utfordringene har Gustavsberg løst og lanserer nå 10 oppgraderte kraner. En utfordring har tidligere vært å få tilstrekkelig vannstrøm for at kranen effektivt skal kunne rengjøre for eksempel en stekepanne - noe som nå er løst med et helt nytt keramisk sett som gir stabil temperatur, tilpasset strømning og er svært energieffektivt.

"Denne banebrytende lanseringen er et bevis på vår forpliktelse til økt energieffektivitet og redusert miljøpåvirkning. Vi er overbevist om at disse kjøkkenkranene, sammen med vårt bredere utvalg av vann- og energieffektive løsninger, vil gi store positive effekter for eiendomsbesittere, brukere og samfunnet," sier Anna Marciniak, produktsjef for kraner hos Gustavsberg.

Kranene er utviklet og produsert i Vårgårda. Alle er typegodkjente og oppfyller kravene innenfor:

• EU-taksonomi
  • Miljöbyggnad Silver
  • LEED Platinum

De fleste modellene er også EPD-deklarerte og oppfyller kravene innenfor:

• Miljöbyggnad Gold
  • Svanen eiendom
  • REACH
  • DGNB

Noen modeller er tilgjengelige i blyfritt materiale.

Nye Nautic er en komplett serie av kraner som er konstruert for dagens og morgendagens krav. Den unike Smart Inside-teknologien betyr at utskiftbare funksjoner kan oppgraderes, noe som muliggjør tilpasninger for ulike miljøkrav og sertifiseringer eller for nye regler i dag og i fremtiden. Dette betyr lengre levetid og enda bedre holdbarhet. Tidligere har vi servantkraner, dusjsett og takdusjsett i ulike varianter som har energiklasse A og som oppfyller kravene for for eksempel EU-taksonomien. Med disse produktene er det nå mulig å velge vann- og energieffektive kraner med høyeste energiklasse til både bad og kjøkken.

"Allerede på 80-tallet var vi først i verden med et patent på en vannbesparende kran, og tidlig på 90-tallet supplerte vi teknologien med et patent for energisparing. Vi hos Gustavsberg er stolte av å gjennom denne lanseringen kunne fortsette vår tradisjon med å være ledende innen disse viktige spørsmålene," sier Anna Marciniak, produktsjef for kraner hos Gustavsberg.

Gustavsberg er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter. Høye nordiske standarder, tidløs design og smarte løsninger som sparer vann, energi og penger gjør det enkelt å lage et komplett baderom fra Gustavsberg.

Selskapet eies av den tyske gruppen Villeroy & Boch AG, en av Europas største produsenter av baderomsinnredninger. I konsernet inngår også varemerket Vatette, ledende innen installasjonsmaterialer for baderommet. Gustavsbergsgruppen har i dag rundt 400 ansatte og en omsetning på over 1,1 milliarder SEK.

Porselensproduksjon i Gustavsberg startet i 1825. De første baderomsproduktene ble produsert i 1939, og siden den gang har Gustavsberg stått for høy kvalitet, godt design og innovative løsninger. I dag er porselensproduksjon erstattet av montering i Gustavsberg, men fabrikken i Vårgårda produserer fortsatt kraner og har gjort det i over 100 år. I dag er Gustavsberg ledende innen vannsparing og miljømessig arbeid - fra produkt til ferdig installasjon. Les mer på www.gustavsberg.no

Pressekontakt Marketing Communications Manager Northern Europe Bath & Wellness +46 70 073 01 44
Christian Mjaaseth

Pressekontakt Country Manager Norway Bath & Wellness

Villeroy & Boch / Gustavsberg

Villeroy & Boch / Gustavsberg
Villeroy & Boch AG Hauptverwaltung Saaruferstr.
66693 Mettlach