Blogginnlegg -

HR-boka

Åshild Egerdal (55) jobber som avdelingsdirektør for ledelse og arbeidsgiverstøtte i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), og jobber i tillegg deltid som fagansvarlig og foreleser i personaladministrasjon, personalledelse og organisasjonspsykologi ved Høgskolen i Østfold. I tillegg er hun fagbokredaktør for HR-Boka.

HR-boka bygger på Rigmor E. Grimsøs lærebok Personaladministrasjon. Teori og praksis. Den ble første gang gitt ut i 2000 og har fram til nå vært den ledende fagboken på personalområdet.
• Jeg har hatt gleden av å samarbeide med Grimsø og fikk arve hennes bokkonsept. HR-boka har noen av de samme temaene, men også en del nye. Tanken er den skal fungere både som lærebok og som oppslagsverk, sier Egerdal.

Rammebetingelser
HR-boka tar for seg alle områder som omfattes av HR-feltet – alt fra oppbygging av en merkevare til konflikthåndtering, mangfoldsarbeid, kompetanseutvikling, belønningssystemer og arbeidsrett.

Boken tar også for seg temaer som personalpolitikk, medarbeidersamtaler, kompetanse- utvikling, konflikthåndtering, medbestemmelse og HMS.
• Det går ikke an å jobbe med menneskelige ressurser uten å forholde seg til ramme- betingelsene. De omfatter alt fra lovverket til markedet bedriften opererer i, om bedriften produserer varer eller tjenester, og om det er en privat eller offentlig virksomhet. Alle disse faktorene påvirker HR-arbeidet, sier Egerdal.

Viktig ressurs
Hun har også lagt merke til økt oppmerksomhet om den digitale revolusjonen og den teknologiske utviklingen, som går stadig raskere.
• Mange ser for seg at operasjonelle oppgaver som i dag utføres av mennesker, vil forsvinne i framtidens arbeidsliv. I denne transformasjonen er det lett å fokusere på teknologi og tilgang på kapital for å håndtere denne utviklingen. Mange glemmer at det er medarbeiderne, det vil si hodene til folk, som faktisk skal utvikle denne teknologien! Til syvende og sist er det medarbeidernes kompetanse og motivasjon som avgjør om du lykkes. Derfor er HR og personalledelse utrolig viktig, sier Egerdal.
• Åshild Egerdals ambisjon har vært å skape et standardverk for HR-faget, og den primære målgruppen er studenter og HR-medarbeidere. – Ledere, tillitsvalgte og verneombud vil også ha nytte av denne boken, sier hun.

• Litteratur

• arbeidsliv