Norske firmaer snubler i startblokka

Innholdsmarkedsføring er mye mer enn kamuflert reklameinnhold hos nettavisene. Med noen få og enkle grep kan norske bedrifter gjøre seg lettere synlige i markedet.

– Mange misforstår og tror innholdsmarkedsføring er reklame forkledd som nyhetsartikler på internett. Men godt kommersielt innhold er mye, mye mer enn det, sier forfatter Pål Nisja-Wilhelmsen.

Han er aktuell med boken Praktisk innholdsmarkedsføring, som allerede har gått rett inn på pensumlistene på Handelshøyskolen BI. Nisja-Wilhelmsen er innovasjonsdirektør i Nettavisen og har jobbet med digitalt kommersielt innhold i over 20 år. I mai 2017 ble han kåret til Årets netthode av Norwegian Online News Association (NONA).

– Historien om et produkt eller en tjeneste, bakgrunnen for selve merkevaren, er en del av det vi kjøper og konsumerer. God markedsføring handler om å identifisere markeder, videreutvikle produktet med tilhørende historier, sette riktig pris, distribuere og promotere. God innholdsmarkedsføring skal dekke så mye som mulig av alt dette, forklarer forfatteren.

– Bedrifter som Miele, Nordnet, Clas Ohlson og DNB har alle lykkes med å treffe sine målgrupper, men med ulike strategier, sier Nisja-Wilhelmsen.

Noen har valgt å ta utgangspunkt i bedriftens rike historie, mens andre har fokusert på å lage innhold som løser konkrete problemer for kundene. Miele gjorde det siste da de la ut absolutt alle brukerveiledninger for sine produkter på nett. Resultatet var at antall kundeklager gikk ned med 73 prosent.

Her er forfatterens syv raske tips for alle norske markedsførere uansett hvor mye innholdsmarkedsføring eller generell markedsføring som skal gjøres:

1. Ta bilder av ansatte, produkter, lokaler og butikker

– Det er sjokkerende mange som glemmer dette, og som ikke har slikt materiale tilgjengelig. Det er viktig å ha dette på plass enten man leier profesjonelle fotografer eller bruker enkle mobilkameraer.

2. Opprett Facebookside og ta eierskap over Facebook-sider

– De fleste norske bedrifter, organisasjoner og offentlige personer har allerede en Facebook-side, om de vil eller ei. Disse sidene bør man ta eierskap til, med riktig adresse og bilder som viser hvem, hva og hvor – i det minste kontaktinformasjon. Sørg også for å registrere bedriften på andre sosiale medier og allier deg med en tenåring for å vite hva det neste blir.

3. Lag en Wikipediaside

– Google er det største oppslagsverket i verden, og Wikipedia rager høyt. Opprett en side for bedrift, butikk eller person. Den vil komme høyt når folk søker, og vil skape en ekstern kilde som oppfattes som god av omgivelsene.

4. Tenk helhetlig

– Det hjelper ikke å si at du er miljøvennlig, hvis søppelet flyter utenfor deres eget lokale. Markedsføring er så utrolig mye mer enn reklame. Det er for eksempel hvordan telefoner og e-poster blir besvart, og hvordan biler blir parkert.

5. Tenk langsiktig

– Det du skal si, og det som skal produseres eller kjøpes av innholdsrik markedsføring, bør bygge på en langsiktig merkevaretanke. Hvem skal nås, hvordan og – ikke minst – hvorfor? Du må begynne med bakgrunnen, historien og jobbe derfra. Både små og store har en merkevare, en personlighet og en stemme.

6. Snakk med kundene

– Den nye markedsføringsverdenen, med helhetlig markedsføring, krever dialog med kundene. Det er ikke lenger slik at kommunikasjon skjer i forbindelse med en merkevare til en målgruppe. Nå er det slik at det er en kontinuerlig samtale. Det betyr ingen e-poster med noreply og kontinuerlig innhenting av samtidig samtale.

7. Legg en video på YouTube

– Dette er verdens nest største søkemotor. Lag en video som kan legges her. Vi nordmenn synes det er flaut å vise oss fram, men gravlegger du janteloven for en kort stund, kan du komme langt.

Saken er først publisert i VIT nr. 2 - 2017

Les mer om boken